Staten må ikke, men dagligvarekoncerner kan selv gøre klimamærke obligatorisk

EU-regler forhindrer staten i at gøre en klimamærkning af fødevarer obligatorisk, men intet forhindrer dagligvarekoncernerne fra at stille krav til deres leverandører, oplyser Fødevarestyrelsen. Coop og Dagrofa er umiddelbart tilbageholdende.

Der er ingen love eller regler, der forhindrer de danske dagligvarekoncerner i kun at markedsføre fødevarer, der anvender et klimamærke.

Det oplyser Fødevarestyrelsen til Altinget.

Selvom staten ikke kan indføre et obligatorisk klimamærke, kan supermarkedskæder altså godt kræve, at fødevareproducenter og leverandører skal bruge den kommende mærkningsordning – ganske enkelt ved at stille det som en betingelse for at købe varerne.

En arbejdsgruppe bestående af blandt andre erhvervsorganisationer, Forbrugerrådet Tænk, Dansk Naturfredningsforening og detailhandlen er i øjeblikket ved at udvikle et klimamærke for regeringen.

I debatten om en klimamærket har det været et tilbagevendende spørgsmål, hvorvidt mærkningen bør være obligatorisk.

Flere - heriblandt Forbrugerrådet Tænk - har argumentet for, at mærket ideelt set bør være påkrævet, fordi en frivillig mærkning kan få producenter af fødevarer med et højt klimaaftryk til at fravælge mærket.

Det vil gøre det sværere for forbrugerne at sammenligne varernes klimaaftryk, lyder argumentet.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) oplyste i januar til Folketinget, at Danmark ikke egenhændigt kan gøre et klimamærke obligatorisk. Det skal gøres på EU-niveau, forklarede ministeren.

{{toplink}}

Coop: For tidligt at stille spørgsmålet

Producenter og leverandører skal dog ikke forvente krav om mærkning fra dagligvarekoncernerne lige foreløbigt.

Coop Danmark, der også sidder med i regeringens arbejdsgruppe, ønsker i hvert fald ikke at tvinge nogen til at anvende en mærkning, før den er blevet positivt modtaget hos forbrugerne og desuden har en dokumenteret effekt på kundernes forbrug.

“Derfor synes jeg faktisk også, at det er lidt for tidligt at stille spørgsmålet. Vi har endnu til gode at se, at man kan finde en løsning, der lever op til det, man måtte kræve af en mærkningsordning, så den giver værdi for kunderne,” siger CSR-chef Thomas Roland.

Er disse forudsætninger på plads, vil dagligvarekoncernen dog ikke udelukke, at man gradvist kan stille krav om mærkningen - i første omgang på Coops egne varemærker.

Da flere af koncernens fødevarer købes ind i samarbejde med Coop i Norge, Sverige og Finland, kan det dog stadig blive svært at stille krav om et mærke på selve varens indpakning, påpeger CSR-chefen.

“Men i det øjeblik, vi har en effektfuld og troværdig mærkning, som kan sættes på hyldeforkanterne, vil vi kunne gøre det med det samme,” siger Thomas Roland.

CSR-chefen gør desuden opmærksom på, at Coop mest af tilhænger af en positiv mærkningsmodel, hvor behovet for mærkning af varer med højt klimaaftryk er mindre relevant.

Han påpeger også, at der vil blive behov for, at hele den danske fødevarebranche står sammen, hvis man på sigt skal stille mærkningskrav til store internationale fødevareleverandører. 

Dagrofa vil ikke stille krav

Nogenlunde samme modtagelse får ideen hos købmandskæden Dagrofa, der er kendt for blandt andet Meny, Spar og Let-Køb.

“Det forventer jeg bestemt ikke, at vi kommer til at stille krav om,” siger CSR-chef Henrik Bernhard Johannsen.

Ligesom COOP går Dagrofa efter en positiv klimamærkning af fødevarer. CSR-chefens håb er, at man lader sig inspirere af de gode erfaringer med Svanemærket, den kendte miljømærkning af såkaldte nonfood-produkter.

Og ligesom COOP vil Dagrofa gå efter at få klimamærket på deres egne produkter.

“Vi vil i høj grad interessere os for at opfylde de positive klimakrav på vores private label,” siger Henrik Bernhard Johannsen.  

Vil gerne opfordre

Henrik Bernhard Johannsen håber også, Dagrofas leverandører vil gøre det samme. Men det skal ske ved hjælp af gulerod frem for pisk.

“Vi vil selvfølgelig opfordre vores leverandører til at søge om at få en positiv mærkning,” siger Henrik Bernhard Johannsen.

“Men vi kommer ikke til at påbyde leverandørerne at have mærket, ligesom vi ikke påbyder vores nonfood-leverandører at have Svanemærket på deres produkter,” siger han.

Altinget ville også gerne have spurgt Salling Group, kendt for blandt andet Netto, Føtex og Bilka, hvad koncernen gør sig af tanker om at stille krav om klimamærkning. CSR- og kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen er dog ikke vendt tilbage på Altingets henvendelser.  

,

Forrige artikel Én ud af tre svine- og kvægbesætninger har problemer med dyrevelfærden: Her er fem nedslag fra statens nye kontrolrapport Én ud af tre svine- og kvægbesætninger har problemer med dyrevelfærden: Her er fem nedslag fra statens nye kontrolrapport Næste artikel Minister om ny dyrevelfærdsrapport: Erhvervet skal forbedre sig Minister om ny dyrevelfærdsrapport: Erhvervet skal forbedre sig