Ny mærkningsordning: Kampen om klimaet rammer køledisken
DEBAT: Regeringen vil indføre klimamærkning på fødevarer. Hvordan skal en sådan mærkning se ud? Det spørger Altinget: fødevarer et hold af debattører om.
Økologimærket, Nøglehulsmærket, Fairtrademærket, Veganermærket, Dyrevelfærdsmærket, Fuldkornsmærket.
Mærker, der skal hjælpe danskerne med at træffe sunde, grønne og dyrevenlige valg i supermarkedet, er der nok af.
Som det nyeste skud på stammen vil regeringen som et led i sit klimaudspil introducere en adfærdskampagne i form af klimamærkning på fødevarer, der skal gøre danskerne bevidst om fødevarers CO2-belastning.
Mærkningsordningen skal gøre det lettere for danskerne at gennemskue, hvor skadeligt det hakkede oksekød egentlig er for klimaet og gøre dem opmærksomme på mere klimavenlige alternativer.
Klima(u)venligt fødevareforbrug
Man anslår, at omtrent en fjerdedel af danskernes CO2-belastning stammer fra vores fødevareforbrug. Håbet er, at den nye mærkningsordning kan bidrage til at sænke Danmarks samlede klimabelastning.
Omvendt kan man frygte, at mærkningsordningen ikke i tilstrækkelig grad tager højde for fødevarernes næringsmæssige værdi. Og at ordningen i sidste ende vil føre til mere forvirring end gavn.
Klimamærkningsordningen skal udformes med hjælp fra forbruger- og adfærdseksperter samt i dialog med erhvervslivet. Derfor har vi spurgt erhvervsfolk, fødevaresektoren, forbrugere og eksperter: hvordan bør en klimamærkning se ud?
Mød panelet her:
Thomas Roland
CSR-chef i Coop. Thomas Roland er uddannet antropolog fra Københavns Universitet.
Leif Nielsen
Branchedirektør i DI Fødevarer.
Britta Riis
Direktør for Dyrenes Beskyttelse. Britta Riis er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet.
Jeppe Rønnebæk Kongsbak
Konsulent i Dansk Erhverv. Jeppe Rønnebæk Kongsbak er uddannet cand.scient.adm. fra Roskilde Universitet.
Susanne Bügel
Professor i ernæring og formand for Selskabet for Ernæringsforskning.
Torben Chrintz
Videnskabelig rådgiver i Concito.
Morten Høyer
Direktør for politik & kommunikation i Landbrug & Fødevarer. Morten Høyer er uddannet i offentlig administration fra Roskilde Universitet.
Birgitte Escherich
Fødevareaktivist, serieiværksætter og direktør for Kostkompagniet. Birgitte Escherich er uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet.
Forbrugerrådet Tænk