Nye kandidater skal styrke uddannelse fra vugge til krukke

SPECIALISTER: De første kandidater i uddannelsesvidenskab indtager arbejdsmarkedet dette efterår. De skal både forvalte uddannelser på alle niveauer og understøtte læring i alle aldre.

Kommuner, ministerier og private virksomheder kan godt forberede sig på at få flere og flere ansøgninger fra universitetskandidater med titlen cand.soc i uddannelsesvidenskab.

Første hold af kandidater fra uddannelsen på DPU ved Aarhus Universitet er på vej ud på arbejdsmarkedet. De forventes først og fremmest at komme til at varetage stillinger inden for forvaltning af uddannelser eller i tilknytning til virksomheders HR-funktioner.

Aktuelt er omkring 60 kandidater blevet færdige fra uddannelsen, der optog sine første bachelorstuderende i 2010. Det tal forventes at stige til op mod 160 årligt, når uddannelsen når op på maksimalt optag.

Ifølge afdelingsleder for uddannelsesvidenskab lektor Pia Bramming er formålet at uddanne folk med en mere specialiseret viden, som kan virke i Danmarks omfattende uddannelsesindustri.

”Meget af den kritik, der ofte rettes mod Djøffer inden for uddannelsesverdenen er, at de ikke har forståelse for, hvad det er for en kerneydelse, der leveres. Det forstår vores studerende. De ved hvad kerneydelsen går ud på, og samtidig ved de, hvordan uddannelsessystemet fungerer,” siger Pia Bramming.

Forståelse for kerneydelsen
Kerneydelsen er uddannelse, læring, innovation og kompetenceudvikling. Og det både inden for den formaliserede uddannelsessektor som i de mindre formaliserede uddannelsespraksisser i blandt andet det private erhvervsliv.

Hun peger på, at kandidater fra uddannelsesvidenskab mindst kan to ting, der adskiller dem afgørende fra andre uddannelser.

”Det ene er, at de har en meget dyb forståelse af, hvordan uddannelsessystemer hænger sammen. Hvad evalueringer betyder, og hvordan uddannelser akkrediteres, og hvordan der arbejdes med kvalitet på organisatorisk niveau,” siger Pia Bramming.

Samtidig har de en grundlæggende og dyb forståelse af, hvad der er indeholdt i begreber som dannelse, udvikling, læring og pædagogik og hvilke konsekvenser det så har i uddannelsessammenhænge.

”Så de kan både den 'bløde' og den 'hårde' side. De har både det overordnede politiske perspektiv. Og så har de blik for det menneskelige og processerne i det at lære, dannes og uddannes,” siger Pia Bramming.

Statskundskab på uddannelsesområdet
På Kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab kan man blandt andet specialisere sig i forhold til uddannelsesforvaltning eller HR.

Ambitionen er, at man med en titel som cand.soc i uddannelsesvidenskab kan varetage arbejdsopgaver med planlægnings-, udviklings-, og evalueringsaktiviteter.

Enten inden for uddannelsesområdet, administration og forvaltning af uddannelse, eller i funktioner inden for HR og kompetenceudvikling i offentlige eller private virksomheder og organisationer.

Udover at indgå i de administrative processer på eksempelvis universiteter og professionsuddannelser, så er også kommunale forvaltninger oplagte arbejdssteder for de nye kandidater.

”Vores kandidater ved, hvad det vil sige at lave et notat eller en indstilling, og de ved, hvordan juraen fungerer på området. De ved også, hvordan man evaluerer, udvikler og kvalitetssikrer uddannelser,” siger Pia Bramming.

Forrige artikel Minister til demonstranter: I skal også spare Minister til demonstranter: I skal også spare Næste artikel Dansk Erhverv vil belønne de bedste gymnasier Dansk Erhverv vil belønne de bedste gymnasier