Lektor: Det, der ligner en styrkelse af htx, vil i virkeligheden blive dets undergang

Vi står ved en skillevej i dansk uddannelsespolitik, hvor det, der ligner en styrkelse af htx, i virkeligheden kan blive dets undergang. Lad os sikre, at htx forbliver en stærk og selvstændig uddannelse, skriver Iben Lehmann Rasmussen.

Matias Tesfayes seneste udmelding om at lade stx udbyde htx i provinsen ramte som en mavepuster på mange htx-lærerværelser landet over.

For mange af os, der dagligt underviser på htx, breder der sig nu en følelse af modløshed og frustration. Ikke blot over de foreslåede tiltag, men især over den åbenlyse mangel på forståelse for, hvad htx er, og hvad vi som undervisere, kolleger og studerende hver dag kæmper for at skabe.

Htx adskiller sig fundamentalt fra stx ved sit fokus på teknologi, innovation og anvendt videnskab. Med fag som teknologi, teknikfag og bioteknologi, der kræver både specialiserede værksteder og laboratorier, tilbyder htx en praksisnær og erhvervsrettet uddannelse, der forbereder unge til fremtidens teknologisk funderede arbejdsmarked.

Undervisningskvalitet i fare

Tesfayes forslag om at lade stx-skoler i provinsen udbyde htx kan umiddelbart synes som en pragmatisk løsning på lavere søgning til htx. Men virkeligheden er en anden.

Der er flere alvorlige problemer med forslaget, som truer htx-uddannelsens integritet og særpræg. Først og fremmest undervurderes den nødvendige infrastruktur og de økonomiske omkostninger ved at etablere de faciliteter, der kræves for at kunne tilbyde en kvalitativt tilfredsstillende htx-uddannelse.

Stx-skolerne har sjældent de fornødne værksteder og laboratorier til at kunne varetage fag som teknologi og teknikfag, og uden massive investeringer vil disse fag blive udvandet og miste deres praksisnære fokus.

Ministeren kalder det en styrkelse – jeg ser en alvorlig risiko for udvanding.

Dernæst er der de strukturelle forskelle mellem stx og htx, som går langt dybere end blot undervisningsindholdet. Htx er en erhvervsgymnasial uddannelse med en særlig AC-overenskomst for undervisere, mens stx-lærere er ansat under en GL-overenskomst.

Disse overenskomstmæssige forskelle skaber allerede nu et A- og et B-hold blandt undervisere på tværs af de gymnasiale uddannelser, og en tvungen fusion mellem stx og htx vil kun forværre denne skævvridning. Det er ikke en styrkelse af htx, men snarere en undergravning af de faglige og erhvervsfaglige kompetencer, vi som htx-undervisere bringer til bordet.{{toplink}}

Samtidig breder der sig en følelse af modløshed over den manglende anerkendelse af htx's unikke faglige profil – ikke kun fra ministeren, men også fra vores kolleger på stx, fagbevægelsen og arbejdsmarkedets parter.

Htx's undergang

Mange af os har gennem årene set vores faglige identitet blive overskygget af den almene gymnasiale tradition. Og nu står vi over for en fremtid, hvor vores uddannelse risikerer at blive udvandet, fordi den opfattes som en mindre vigtig brik i et større uddannelsespolitisk spil.

Et centralt aspekt af htx’s succes er netop det tætte samarbejde med erhvervslivet og de teknologisk orienterede uddannelser, som vi understøtter. Vores elever uddannes ikke blot til teoretiske vidensarbejdere – de udvikler praktiske færdigheder og tekniske kompetencer, der gør dem direkte relevante for de brancher, hvor efterspørgslen på teknisk og naturvidenskabeligt uddannet arbejdskraft er støt stigende.

Dette samarbejde med erhvervslivet er en del af htx's DNA og ikke blot et valgfrit krydderi, man kan tilføje efter behov.

Når htx reduceres til blot en udløber af stx, risikerer vi at miste denne tætte relation til erhvervslivet og vores evne til at levere præcis den arbejdskraft, Danmark har brug for i fremtiden.

Der er ingen tvivl om, at vi står over for udfordringer med rekruttering til htx. Men løsningen ligger ikke i en tvangsfusion med stx, som ikke har den nødvendige infrastruktur, faglighed eller fokus på teknologi og anvendt naturvidenskab.

I stedet bør vi styrke htx som en selvstændig og specialiseret uddannelse, der kan tiltrække de unge, som ønsker en teknologisk orienteret og praksisnær gymnasial uddannelse. Vi har brug for en klar strategi for, hvordan vi kan fremme og udvikle htx. Ikke ved at udvande dens identitet, men ved at fremhæve dens unikke styrker.

Vi står ved en skillevej i dansk uddannelsespolitik, hvor det, der ligner en styrkelse af htx, i virkeligheden kan blive dets undergang. Som AC-tillidsrepræsentant og underviser på htx ser jeg med stor bekymring på de langsigtede konsekvenser af en tvangsfusion mellem stx og htx.

Det er afgørende, at vi værner om htx’s unikke faglighed, som har vist sig at være en vigtig drivkraft for teknologisk innovation og praktisk anvendt viden i samfundet.

Lad os sikre, at htx forbliver en stærk og selvstændig uddannelse, der kan bidrage til Danmarks fremtid som en teknologisk frontløber. Det nytter ikke at pakke htx ind i stx-papir og tro, at eleverne automatisk vælger den. Indpakning alene giver ikke gode gaver – det er indholdet, der tæller.{{toplink}}

Forrige artikel Uddannelsesaktører: Mangfoldighed i lærerstaben er nøglen til succes på ny ungdomsuddannelse Uddannelsesaktører: Mangfoldighed i lærerstaben er nøglen til succes på ny ungdomsuddannelse