Ny temadebat: Hvordan skal vi investere i uddannelsesområdet?

Hvordan bruger man bedst 2,5 milliarder kroner ekstra om året på uddannelserne? Med udgangspunkt i regeringens reformudspil Danmark kan mere I tager Altinget Uddannelse en samlet debat om, hvordan der fremover bør investeres i uddannelsesområdet.

I reformudspillet Danmark kan mere I foreslår regeringen at bruge 2,5 milliarder kroner ekstra årligt på "investeringer i kvalitet i uddannelse".

Med udspillet lægger S-regeringen op til at gå sammen med erhvervslivet, uddannelsesaktørerne og de partier, der ifølge regeringen selv ”tager ansvar for finansieringen”, for at finde ud af, hvordan investeringerne bedst kan anvendes.

"Vi gør det her omvendt af, hvordan vi plejer at gøre på Christiansborg. Ofte kommer forslagene først, og så skal man ud at finde pengene. Her finder vi pengene, og så vil vi gå sammen med partier og alle dem på undervisningsområdet og finde ud af, hvordan vi anvender dem klogt," sagde statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde, da hun fremlagde udspillet.

Altinget Uddannelse stiller i forlængelse af statsministerens invitation det åbne spørgsmål: Hvordan bruger man bedst 2,5 milliarder kroner ekstra om året på uddannelsesområdet?

Hvad skal vælges til – og hvorfor? Er der eventuelt områder med akut brug for hjælp – og andre områder, som har brug for et løft over et længere stræk? Hvad bør man ikke bruge penge på?

Disse spørgsmål stiller Altinget Uddannelse i denne temadebat til en række uddannelsespolitiske aktører.

Andre aktører, der ønsker at deltage i debatten, er også meget velkomne til at sende et debatindlæg til birk@altinget.dk

Her er debattørerne:

Jannik BayJannik Bay
Uddannelses- og integrationschef, DA

Mille Borgen MikkelsenMille Borgen Mikkelsen
Formand, Danske Skoleelever

Hanne FischerHanne Fischer
Direktør, FGU Vestegnen, formand, FGU Danmark Direktør-rektorkollegiet

Tomas KeplerTomas Kepler
Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL)

Mai MercadoMai Mercado
Gruppeformand (K) og undervisningsordfører

Alma TynellAlma Tynell
Forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Pernille BrøndumPernille Brøndum
Rektor, Nordvestsjællands HF & VUC og formand for Danske HF & VUC – Lederne

Mie Dalskov PihlMie Dalskov Pihl
Chefanalytiker, AE

Peter Bendix PedersenPeter Bendix Pedersen
Formand, Dansk Friskoleforening

Mette Fjord SørensenMette Fjord Sørensen
Underdirektør og chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed, Dansk Industri

Per B. ChristensenPer B. Christensen
Formand, Danske SOSU-skoler Bestyrelserne

Hanne PontoppidanHanne Pontoppidan
Formand, Uddannelsesforbundet

Stina Vrang EliasStina Vrang Elias
Direktør, Tænketanken DEA, formand for NFA, REU og RUVU

Elisa RimplerElisa Rimpler
Formand, BUPL

Ulla TørnæsUlla Tørnæs
Medlem af Folketinget (V) og uddannelsesordfører

Claus Rosenkrands OlsenClaus Rosenkrands Olsen
Uddannelseschef, Dansk Erhverv

Karsten SuhrKarsten Suhr
Formand, Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier

Jakob SølvhøjJakob Sølvhøj
Medlem af Folketinget (EL) og undervisningsordfører 

Ole HeinagerOle Heinager
Direktør, NEXT Uddannelse København, formand, DEG-L (Lederne i Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier)

Stefan HermannStefan Hermann
Rektor, Københavns Professionshøjskole, formand, Danske Professionshøjskoler

Forrige artikel Denne uge: Skolevalg, FGU-demo og samråd om angreb på studentervogne Denne uge: Skolevalg, FGU-demo og samråd om angreb på studentervogne Næste artikel De almene gymnasier vil lave en ny studieretning, som skal lede flere mod SOSU-uddannelserne De almene gymnasier vil lave en ny studieretning, som skal lede flere mod SOSU-uddannelserne