Fødevarestyrelsen: Folkesundhed er en god forretning

DEBAT: '6 om dagen' og Fuldkornspartnerskabet beviste, at partnerskabsmodellen er effektiv til at ændre danskernes kostvaner. Nu vil Innovationspartnerskabet ved hjælp af samme model øge folkesundheden, skriver Per Krogsgaard Christiansen.

Af Per Krogsgaard Christiansen
Vicedirektør for innovation og udvikling, Fødevarestyrelsen

Danske forbrugere har ifølge WHO den laveste forekomst af overvægt i hele EU.

Men når mere end halvdelen af danskerne desuagtet er overvægtige, er der brug for handling, som kan være med til at knække fedmekurven.

Derfor har Fødevarestyrelsen etableret Innovationspartnerskabet. Et samarbejde, som samler tæt ved 150 fødevarevirksomheder, forskere, food service, detailhandlen samt interesse- og brancheorganisationer om at gøre det sunde valg til det lette valg for forbrugerne. Blandt andet ved at udvikle, markedsføre og mærke sundere og velsmagende fødevarer til attraktive priser.

Partnerskabsmodellen
Invitationen til at bidrage til at løfte folkesundheden er blevet positivt modtaget.

Én forklaring på den massive opbakning kan være, at det historisk har vist sig, at netop partnerskabsmodellen er en både effektiv og konstruktiv dansk model til at sikre fremsynede løsninger på store udfordringer.

Lad mig give nogle eksempler:

6 om dagen og fokus på fuldkorn
Tilbage i 00’erne fik frugt og grønt-kampagnen ’6 om dagen’ med sit appellerende budskab hamret fast, at mange forbrugere med fordel kunne spise flere æbler, pærer og gulerødder.

På seks år steg voksnes forbrug af frugt og grønt med mere end 50 procent. Faktisk voksede appetitten på især frugt så markant, at Fødevarestyrelsens officielle kostråd nu minder forbrugerne om, at nok skal man spise frugt, men husk også at få mange grøntsager.

2010’ernes Fuldkornspartnerskab med eget sekretariat, bestyrelse og i dag godt 30 interessenter med om bord satte fokus på, at man med fuldkornsprodukter får både kim, kerner og andre vigtige ingredienser, som ellers historisk er blevet sigtet fra som klinten fra hveden. 

I dag går grovboller og rugbrød med det orange fuldkornslogo som – havde jeg nær sagt – varmt brød. Fuldkornsindtaget er mere end fordoblet på otte år, og vi har i dag mere end 1.000 fuldkornsmærkede fødevarer på markedet mod blot 150 for ti år siden.

Det er en enestående succes, som med tiden vil kunne reducere forekomsten af blandt andet tarmkræft, viser forskning.

Folkesundhed er en god forretning
Fælles for partnerskabsmodellerne er, at interessenter i bedste danske tradition samles om at skabe løsninger. I gensidig respekt for hinandens roller og ved at bøje sig mod hinanden.

Det tillidsfulde samarbejde er opskriften på afbalancerede og visionære løsninger, der samtidig har udstrakt legitimitet.

I tilfældet med vores Innovationspartnerskab går en forbedret folkesundsundhed ofte hånd i hånd med muligheden for at gøre en god forretning – både for virksomhederne og for samfundet.

Jeg er derfor overbevist om, at samarbejdet i det nye Innovationspartnerskab om at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe et sundere valg − endnu en gang − vil dokumentere, at den danske partnerskabsmodel fungerer.

Så andelen af overvægtige forhåbentlig falder, og de unge årgange får bedre kostvaner end generationen før dem. Fordi de sunde og kloge valg − takket være vores fælles indsatser − blev de lette.

Forrige artikel DI Fødevarer: Bred nøglehullet ud til flere fødevaregrupper DI Fødevarer: Bred nøglehullet ud til flere fødevaregrupper Næste artikel Kost og Ernæringsforbundet: Kampen mod overvægt kræver faglig indsigt Kost og Ernæringsforbundet: Kampen mod overvægt kræver faglig indsigt