Antorini: Vi skal skabe sammenhæng i uddannelsesforløbet

DEBAT: Overgangen fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne skal være lettere, og vi skal være bedre til at tænke den unges vej som et samlet forløb. Sådan lyder budskabet fra undervisningsminister Christine Antorini (S).

Af Christine Antorini (S)

Undervisningsminister

 

Vi står over for store udfordringer i forhold til udviklingen af ungdomsuddannelserne. Ligesom flere har pointeret i Altinget.dks debatrunde, er der for få, der søger ind på erhvervsuddannelserne, og for mange, der falder fra.

 

For at møde de udfordringer er det afgørende, at vi tænker de unges tur gennem uddannelsessystemet som et samlet forløb. Overgangene mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne skal vi gøre lettere, så vi hjælper den enkelte med at finde sin rette hylde.

 

Med erhvervsuddannelsesreformen stiller vi netop skarpt på at skabe bedre sammenhæng i uddannelsessystemet og mere gnidningsfrie overgange. Det gælder både fra grundskolen til erhvervsuddannelserne og mellem ungdomsuddannelserne.

Det starter i folkeskolen

Indsatsen starter allerede i folkeskolen. Med folkeskolereformen styrker vi uddannelsesparathedsvurderingen og fremrykker den til 8. klasse. Samtidig indfører vi obligatoriske introduktionskurser til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser i 8. klasse, og vi åbner skolerne op via samarbejde med virksomheder og institutioner i deres nærområde. På den måde sikrer vi, at de unge stifter bekendtskab med flere forskellige karriereretninger, så vi kan vejlede unge til hele viften af ungdomsuddannelser.

 

Med erhvervsuddannelsesreformen giver vi også de unge bedre tid og bedre grundforlag for at vælge uddannelse. Vi gør erhvervsuddannelserne mere attraktive ved at gøre dem til egentlige ungdomsuddannelser med et etårigt grundforløb for unge fra 9. og 10. klasse. Som ung skal man derfor ikke længere med det samme vælge mellem 106 uddannelser, men blot indledningsvis forholde sig til fire hovedområder og først vælge konkret uddannelse efter et halvt år.

 

Vi bygger bro mellem uddannelserne
Men det handler ikke kun om at guide de unge i deres valg af uddannelse. Det handler også om at give dem flere og bedre muligheder med den ungdomsuddannelse, de vælger. 

 

Derfor nedsætter vi et helt nyt Råd for Ungdomsuddannelser. Rådet kommer til at bestå af eksperter og praktikere, der skal rådgive om, hvordan vi styrker kvaliteten og samarbejdet på tværs af ungdomsuddannelserne.

 

Stadig flere ungdomsuddannelser er allerede i gang med at tænke på tværs. Det gælder for eksempel i Netværket Ny Nordisk Campus Frederikssund, der blandt andre består af Handelsskolen København Nord, Frederikssund Gymnasium, Marienlystskolen, Frederikssund Produktionsskole og Frederikssund Ungdomsskole.

 

Her arbejder de med, hvordan man i samarbejde sørger for, at de unge finder frem til den rigtige uddannelse. Andre ungdomsuddannelser har valgt at fusionere, som blandt andet CPH West i Ishøj. Uanset om man vælger et forpligtende samarbejde eller fusion, er målet det samme: At skabe et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø, hvor lærerne samarbejder på tværs, bruger faciliteter på tværs - for eksempel værksteds- og laboratoriemiljøer, idrætsfaciliteter, kantine med videre - og markedsfører et stærkt uddannelsesmiljø for de unge i området.

 

Det bedste fra begge verdener
Ud fra samarbejdstanken lægger vi med erhvervsuddannelsesreformen også op til fysiske campusdannelser, for eksempel mellem erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser.

 

Tænketanken DEA undersøgte en række campussamarbejder i 2011, og her pegede erfaringerne på, at de kan være med til at styrke fagligheden, studiemiljøet og fastholdelsen af frafaldstruede elever. Lignende erfaringer har man gjort på Struer Statsgymnasium, hvor man udbyder både gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser og dermed har kunnet udvide udbuddet af valgfag på begge uddannelser ved at kombinere lærernes kompetencer på tværs.

 

Med erhvervsuddannelsesreformen udvider vi netop de unges mulighed for at få det bedste fra begge verdener. Vi styrker eux’en, der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen i samme forløb. Uddannelsen bygger på den måde både bro mellem ungdomsuddannelserne og erhvervsuddannelserne, ligesom den gør det muligt at læse videre på en videregående uddannelse. Vel at mærke uden at udviske de forskellige profiler og det faglige indhold, som de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne har.

 

De eksempler på helhedstankegang og samarbejde skal vi udbrede, så alle kan drage nytte af de gode erfaringer, og så vi sammen får skabt sammenhæng i den enkeltes uddannelsesforløb. Arbejdet med at forberede erhvervsuddannelsesreformen er i fuld gang. Jeg gælder mig til at fortsætte samarbejdet med de mange, der interesserer sig for at forbedre vores ungdomsuddannelser.

Forrige artikel Studieretningsgymnasiet sidder mellem to stole Studieretningsgymnasiet sidder mellem to stole Næste artikel Nyt debatpanel diskuterer frafald på ungdomsuddannelserne Nyt debatpanel diskuterer frafald på ungdomsuddannelserne