Stop med at missionere i skolen

DEBAT: Ensidig fokus på kristendom i folkeskolen er gammeldags og snæversynet, så drop faget og erstat det med faget religion, skriver formanden for Danske Skoleelever, Troels Boldt Rømer.

Af Troels Boldt Rømer
Formand for Danske Skoleelever 

"Så, nu er fanden løs igen."

Det var ironisk nok det, jeg tænkte forleden morgen, da jeg vågnede op til lyden af radionyhederne på P3. For sørme om ikke folkeskolen nu igen blev gjort til kampplads i den evige religionskamp.

Nyheden, der satte tankerne i gang i hovedet på mig, var nyheden om, at Bertel Haarder nu synes, at alle skoler skal indføre fadervor. Senere på dagen måtte Bertel så afkræfte denne historie, da han jo "ikke vil opfordre alle til at bede fadervor, men dem, der vil, er da velkommen".

Bertel, du mener det samme
I stedet foreslog den altid sangglade minister, at salmesang nu skulle være fast inventar i skoletiden. Men Bertel, den eneste forskel, der er på fadervor og salmer, er, at du i et fadervor priser Gud ved at tale og i salmesange ved sang.

Jeg har sådan set ikke noget problem med at lære fadervor og synge salmesang i skolen. Hvis det vel og mærke er en del af et undervisningsforløb om forskellige religioner og kulturer, og at jeg bagefter bliver tilbudt at skulle bede mod Mekka, lære en jødisk bøn o. lign.

For vi bliver nødt til at ligestille religioner i skolen. Alt andet er udtryk for en gammeldags, snæversynet tankegang, der ikke gavner noget som helst, men derimod lukket os elever (den generation, der skal forme fremtidens Danmark) over for andre kulturer, fordi vi i skolen er blevet opdraget med, at danskhed og kristendom skal gennemsyre vores hverdag og bare er det bedste. For sådan er det bare. Basta.

Ensidigt fokus på kristendom nytter ikke
Vi må simpelthen til at indse det. I en global verden skal vi kunne samarbejde og leve sammen med personer fra andre religioner og kulturer. Derfor nytter et ensidigt fokus på kristendom ikke.

Det er også derfor, at vi ville foreslå Bertel Haarder at forbyde skolerne at missionere for kristendommen, samt at fjerne faget kristendom fra skoleskemaet og i stedet indføre et nyt fag: Religion.

Et af mine andre forbehold er desuden, at disse religiøse ritualer skal holdes inden for et undervisningsforløb. For skolen skal lære os om forskellige kulturer og dermed skabe bedre integration, tolerance og respekt, men det skal foregå som en del af undervisningen.

Hvorfor skal skolen missionere?
For udover undervisningen i religion skal skoler være et religiøst fristed. Der er rigtigt mange elever, der ikke vil synes, det er fedt at være tvangsindlagt til at synge halleluja hver eneste morgen (eller bare synge hver morgen, for den sags skyld), og det er bestemt heller ikke skolens opgave at missionere for kristendommen på den måde.

Så hvorfor skal vi det?

Og jo tak, jeg kender godt den gamle sang om, at vi skal kende vores egen kultur og vores rødder og alt det der, for at kunne klare os i en global verden. Men det er noget vås. Det er jo logik for burhøns, at man skal tilegne sig ny viden om noget (herunder andre kulturer) for at kunne forstå det.

Man lærer jo ikke noget om andre kulturer ved at synge sange fra sin egen.

Forrige artikel Børn af demokratiet Børn af demokratiet Næste artikel Praktikpladsmarkedet er et paradoks Praktikpladsmarkedet er et paradoks
Ny analyse: Erhvervserfaring fører til mindre frafald

Ny analyse: Erhvervserfaring fører til mindre frafald

Unge med erhvervserfaring træffer mere målrettede uddannelsesvalg, ifølge en ny analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening. Uddannelsessektoren skal se sabbatår og år med erhvervsarbejde som en mulighed for rekruttering, mener forsker.