Næstformand i Tryghedsgruppen: Demokratisk styring og benhård forretning er ikke modsætninger

DEBAT: Demokratisk ejerskab er ikke en hæmsko, men én af Tryghedsgruppens største styrker. Det skal vi udvikle til fordel for kunderne, skriver Magnus Skovrind Pedersen.

Af Magnus Skovrind Pedersen
Næstformand i Tryghedsgruppen

Tryghedsgruppen har taget et afgørende valg inden for de seneste par år. Vi har valgt at være medlemmernes selskab.

Som hovedejer af Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, og med over en million medlemmer, lyder det indlysende. Men det er det ikke.

De sidste 15 år har vi oplevet en voldsom kritik. Vi har været kritiseret for at være udemokratiske, ikke at følge medlemmernes interesser og i det hele taget drive dårlig virksomhed.

Kritikken har været båret af en mangel på tro på, at kunder har kunnet drive store finansielle virksomheder med demokratisk styreform. Man har ikke troet på de gamle principper for andelsselskaber. Men det kan vi.

Demokratisk ejerskab er ikke en hæmsko
Andre demokratiske selskaber har givet op. Vi har set det med de gamle sparekasser, der har ladet sig sælge til investorejede banker og omdannet sig til lokale fonde.

Og vi har set det med Topdanmark, der allerede i 1980'erne omdannede sig til et aktieselskab med en fjendtlig overtagelse til følge. I dag sidder direktøren for IF som formand for Topdanmark.

Senest har LO-fagbevægelsen valgt at sælge sit gamle forsikringsselskab, Alka, til os. Blandt andet, fordi vi tror på, at demokratisk ejerskab ikke er en hæmsko, men en af vores største styrker.

Ovenstående er alt sammen løsninger, der også har været foreslået i Tryghedsgruppen i de seneste par år. Men det er ikke de veje, vi har valgt.

Stærkere medlemsskab
Vi tror på at Tryg-familien skal være kundernes selskab, skal tage et stort samfundsansvar og bruge sit demokrati som en forretningsmæssig og samfundsmæssig styrke.

Får vi mandat til at fortsætte denne revitalisering ved det kommende valg, vil vi sætte ind på en række punkter, der alle understreger, at Tryghedsgruppen er et demokratisk selskab.

For det første vil man inden for de næste par år se et endnu stærkere medlemskab. Vi har allerede høstet de første frugter i form af øget loyalitet, men Tryg- og Alka-kunder skal fremover opleve os som deres eget selskab.

Det kræver, at vi lader medlemmerne være med til at tage de store beslutninger, både valg til tillidshverv, men også mellem valgene, når vi for eksempel lægger de store linjer for TrygFondens arbejde.

Armslængdeprincip
For det andet skal vi være kundernes selskab. Vi skal have armslængde til Trygs professionelle bestyrelse og samtidig have en ejerpolitik, der sætter vores værdier og kundernes interesser klart op.

Noget, Tryghedsgruppen har manglet siden Trygs børsnotering for over 15 år siden.

Endelig har vi lært af dyrekøbte erfaringer. Et medlemsstyret selskab som vores gør sig ikke godt som kapitalfond in spe, der investerer direkte i selskaber for de fælles midler.

Vi skal i stedet have en systematisk og rationel kapitalforvaltning.

Demokratisk styring og benhård forretning er ikke hinandens modsætninger. Det vidner de seneste års gode resultater om i Tryg-familien. Og det er en sti, vi ikke blot vil slentre hen ad. Står det til mig, skal speederen i bund. 

Forrige artikel Aktører: Samarbejde på tværs er alfa og omega, hvis vi skal nå verdensmålene Aktører: Samarbejde på tværs er alfa og omega, hvis vi skal nå verdensmålene Næste artikel Karen Bladt: Tryghedsgruppen skal ikke være domineret af professionelle parter Karen Bladt: Tryghedsgruppen skal ikke være domineret af professionelle parter