Kommunerne går forrest

DEBAT: Faglighed er mere, end hvad der kan måles i prøver. Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde er lige så vigtigt, skriver Henrik Larsen (R), formand for KL's Børne- og Kulturudvalg.

Af Henrik Larsen (R)
Formand for KL's Børne- og Kulturudvalg

KL og 34 kommuner har indgået et partnerskab om at gøre den danske folkeskole endnu bedre. Modsat det centrale fokus på det rent faglige ønsker vi at udvikle den brede faglighed, således at vi kan bevare styrkerne i den danske skole.

Sagt med andre ord, så ved alle, at der stilles store faglige krav til folkeskolen i dag. Og alle har alle vel noteret sig, at Folketinget har vedtaget ganske mange ændringer i folkeskoleloven for at fremme denne faglighed - ja, jeg er selv af den klare overbevisning, at der er vedtaget for mange krav og reguleringer fra centralt hold.

Med Partnerskab om Folkeskolen har vi som kommuner taget skeen i egen hånd - vi har valgt vores egen retning og vores egen måde at tage ansvar for folkeskolen og børnenes udbytte på.

Finde nye veje
Vi har valgt at udbygge det, vi i forvejen gør og finder god mening med. Og vi har valgt at lade os inspirere af hinanden, finde nye veje - og ikke bare gå på den sti, som undervisningsministeren har lagt ud.

Med Partnerskab om Folkeskolen har vi taget et stort initiativ til at øge elevernes udbytte af undervisningen og til at dokumentere det. Vi har valgt, at faglighed er mere end den faglighed, der måles gennem folkeskolens afgangsprøver.

Kreativitet er lige så vigtig
For vi mener, at kompetencer inden for kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde er lige så vigtige kompetencer i et moderne globalt samfund, der dagligt stiller nye krav til alle vore unge.

Vi er blevet enige om tre indsatsområder, som vi mener er vigtige, når vores børn og unge skal blive endnu dygtigere på denne brede faglighed:

  • 1) ledelse
    2) evalueringskultur, herunder kvalitetsrapporten, og
    3) faglighed og inklusion/specialpædagogisk bistand

Udgangspunktet for de 34 kommuners arbejde har været gennemførelsen af en statusanalyse, hvor mere end 100.000 elever, lærere, skoleledere, forældre og forvaltningschefer har medvirket med svar på en lang række spørgsmål. En analyse, som vi i dialog på alle niveauer bruger til udvikling og læring. Når partnerskabet afsluttes næste år, gennemføres en ny analyse, så det kan vurderes, hvordan kommunernes indsats har båret frugt.

Kommunerne er dermed i gang med den største pædagogiske satsning i folkeskolen i dag. Det lover godt for fremtiden, og nu håber vi på arbejdsro til at udvikle folkeskolen.

Forrige artikel Den er gruelig gal med antallet af lærerstuderende Næste artikel Mål og midler ude af trit i regeringens uddannelsespolitik Mål og midler ude af trit i regeringens uddannelsespolitik