Allerslev: Forventninger til vores skoleelever, tak

DEBAT: Københavns børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V) har høje forventninger til de 8. klasse-drenge, der mandag starter på det nye KøbenhavnerAkademi. Her skal de igennem et forløb, der kan gøre dem parate til en ungdomsuddannelse.

Af Pia Allerslev (V)
Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune

På lørdag samles godt 100 8. klasse-drenge på vores nye KøbenhavnerAkademi. Drengene har det til fælles, at de er fagligt udfordrede, men har masser af potentiale. I 14 dage skal de fra kl. 8 om morgenen til kl. 22 om aftenen gennemgå intensiv undervisning i dansk og matematik – langt væk fra deres venner og forældre.

Sukker kommer de stort set ikke til at se noget af, og mobilen får de kun lov til at bruge en time om dagen. Til gengæld kommer de til at knokle både mentalt, fagligt og fysisk sammen med 25 voksne undervisere, der har det, folkeskolen desværre ikke har haft nok af – nemlig tårnhøje forventninger til, at hver eneste af disse 100 drenge er i stand til at rykke sig så langt fagligt og personligt, at de efter 9. klasse er i stand til at starte på en ungdomsuddannelse. Forventninger, som jeg også deler.

"Ikke-uddannelsesparat"
På landsplan bliver hele 25 procent af alle unge i 8. klasse vurderet til ikke at være parate til at fortsætte på en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Det viser tal fra Undervisningsministeriet. I København er andelen af ikke-uddannelsesparate unge desværre helt oppe på 37 procent. På jævnt dansk betyder det, at de enten ikke er fagligt dygtige nok eller ikke er modne nok til at søge ind på en ungdomsuddannelse. Det er slet ikke godt nok.

De 100 drenge, som om få dage samles på KøbenhavnerAkademiet, ville med meget stor sandsynlighed få samme stempel, ”ikke-uddannelsesparat”, senere på skoleåret, hvis Københavns Kommune ikke lavede en særlig faglig indsats for dem her og nu. De er drenge med masser af uudnyttet potentiale, som ville blive spildt på gulvet, fordi alt for få – eller måske slet ingen – har mødt dem med forventninger om, at de har det faglige potentiale, der skal til for at få en uddannelse og klare sig godt i livet. Og det kan vi ikke være bekendt, ligesom samfundet står til at miste værdifuld arbejdskraft, som vi har hårdt brug for.

Forventninger er positivt
Jeg har sagt det før – og jeg siger det igen: Vi bliver nødt til at tage et opgør med den misforståede blødsødenhed, som alt for længe har floreret i folkeskolen. Lærerne skal have forventninger til deres elever – det får nemlig eleverne til at præstere meget bedre. Det ved vi fra forskningen.

Men forventninger gør det ikke alene. Man bliver ikke automatisk dygtigere af, at ens lærer siger, at man kan, ligesom visdom og faglige resultater ikke kommer af sig selv, fordi man har sagt ja til at deltage KøbenhavnerAkademiet. Hvis vi skal have 100 mønsterbrydere ud på den anden side, kommer det til at kræve benhårdt arbejde for hver eneste dreng, og det kommer til at kræve, at de hænger i, også når det bliver svært. De skal kæmpe for det, og deres forældre skal kæmpe med, hvis vi skal have en reel chance for at løfte drengene fagligt og personligt.

Derfor handler KøbenhavnerAkademiet også om at give drengene en tro på deres egne evner og en forståelse for, at der skal et langt, sejt træk til at ændre adfærd og ikke mindst til at blive uddannelsesparat. Sideløbende med selve undervisningen på den to uger lange intensive camp arbejdes der målrettet med hver enkelt drengs personlige udvikling.

Fortsætter hjemme
Og når de 14 dage er gået, fortsætter arbejdet hjemme på drengenes skoler, hvor lærere fra KøbenhavnerAkademiet arbejder videre med de samme læringsteknikker, som de har brugt på campen. Det gør vi for at sikre, at drengene bliver ved med at gøre fremskridt og fastholdes i den forhåbentlige gode faglige udvikling, som er startet på campen.

Jeg har høje forventninger til de godt 100 drenge, som forhåbentlig vender hjem 2. oktober med en masse faglige og personlige succeser i rygsækken. Det fortjener de, og det fortjener resten af de københavnske elever. Og jeg glæder mig til at møde dem på Københavns Rådhus, når de har gennemført KøbenhavnerAkademiets camp, hvor jeg har fornøjelsen af at overrække dem deres diplomer. Beviset på, at de er godt på vej til en ungdomsuddannelse og til resten af livet med flere åbne døre end lukkede.

Forrige artikel VUC-ledere: Karakterer er et unødigt pres Næste artikel Privat danskundervisning: Ledelsesretten er central Privat danskundervisning: Ledelsesretten er central