"Vi skal turde åbenheden"

DEBAT: Åbenheden om testresultaterne er ikke et mål, men et middel til, at vi kan få en bedre folkeskole, og vi skal turde åbenheden, skriver undervisningsminister Tina Nedergaard (V).

Af Tina Nedergaard (V)
Undervisningsminister

Vi politikere skal give borgerne frihed og give friheden rum og mening. Borgerne skal til gengæld bruge den og fremvise resultaterne af det. Det er den principielle holdning bag bestræbelserne på at skabe en ny og bedre folkeskole.

Den enkelte skole skal have en større frihed til at tilrettelægge undervisningen. Med friheden skal følge, at vi forpligter os på at kontrollere mindre bureaukratisk end i dag. Den væsentligste kontrol skal i stedet ligge i, at de nationale test offentliggøres.

Det er nemlig vigtigt, at forældrene har lige så stor og kvalificeret viden om deres børns skoles resultater, som byrådet har. I et demokrati bør vi ikke hemmeligholde den slags.

Åbenhed som middel
Vi skal turde åbenheden. Det skal vi for i fællesskab at skabe bedre resultater, som fører frem mod målet: I 2020 skal danske skolebørn være i top 5 på verdensplan - i læsning, matematik, naturfag og engelsk.

Åbenheden er ikke et mål - men et middel til at nå bedre resultater. Når resultaterne af de nationale test offentliggøres, kan man sammenligne egne resultater med andres. Ikke for at straffe dårlige resultater, men for at give mulighed for, at man kan lære af gode erfaringer hos hinanden. En skoleleder kan f.eks. se, at en anden skole med nogenlunde samme forhold, har opnået bedre resultater end ens egen. Så ville det jo være en god ide at lære af det.

Det virker faktisk mærkeligt i et demokrati, at vi har viden om et borgerfinansieret velfærdstilbud, men borgerne må ikke få denne viden. 60% af forældrene ønsker denne viden. Jeg ønsker ikke at skjule den for dem.

Find professor Peter Allerups svar, "Åbenheden findes allerede", i linkboksen.

Forrige artikel Åbenheden findes allerede Næste artikel Gymnasiet står i muligheder til halsen Gymnasiet står i muligheder til halsen