Konkurrence er ikke målet

DEBAT-SVAR: Testresultater skal ikke offentliggøres for at skabe konkurrence, men for at øge gennemsigtigheden, for det er forældrenes eneste chance for at følge med i, om kvaliteten i folkeskolen er god nok, skriver Tina Nedergaard som svar på Peter Allerups indlæg.

Af Tina Nedergaard (V)
Undervisningsminister

Først og fremmest vil jeg gerne kvittere for at Peter Allerup som uddannelsesforsker glæder sig over, at der nu er nye test til rådighed og kan se noget positivt i testene i den pædagogiske hverdag.

Jeg er dog helt uenig med PA i, at testene ved offentliggørelse falder tilbage på læreren. Offentliggørelsen af testene vil gå på, hvordan den samlede skole klarer sig. Det er ikke hensigten, at hænge den enkelte lærer ud - det ville slet ikke tjene noget formål at sætte en enkelt lærer i offentlig gabestok.

AP siger så, at ét års rangordning er uden værdi. Det er jeg uenig i. Hvis en skole ligger sidst et år, har det altså den værdi, at enhver kan se, at noget må ændres, og hvis en skole ligger nummer ét, har det den værdi, at alle andre kan se, at her er en skole, hvor man kan hente inspiration til forbedringer på ens egen skole.

Målet er gennemsigtighed
AP beskriver også, hvad han mener, der vil ske, hvis man offentliggør de nationale test i den hensigt at stimulere konkurrencen mellem skolerne. Dertil må jeg sige, at konkurrence ikke er målet. Målet er en gennemsigtighed, der gør at flere kan lære- og inspireres af hinanden.

Og det er målet, at forældre kan se, hvordan det går med deres barns skole. Hvis ikke vi offentliggør testene, har forældrene ikke en chance for at følge med i, om kvaliteten er god nok.

Vi kan altså ikke i et demokrati ved hemmeligholdelse sætte forældrene uden for døren uden indflydelse. Undskyld mig - der er altså ikke tale om militære hemmeligheder, der angår statens sikkerhed. Der er bare tale om viden, som i første række angår forældrene, som i sidste ende betaler gildet over skatten. I et demokrati findes der simpelthen intet argument for en hemmeligholdelse.

Det er min opgave som politiker på vegne af brugerne at sikre det. Det er så forskernes opgave at tilvejebringe viden, som trods indbyrdes uenigheder kan ligge til grund for den politiske prioritering. Når regeringens skoleudspil kommer, vil det stå helt centralt, at øgede frihedsgrader og øget faglighed er klare politiske prioriteringer.

Forrige artikel Kvalitet frem for besparelser Kvalitet frem for besparelser Næste artikel Test vil udstille svage skoler