Åbenheden findes allerede

DEBAT-SVAR: Det er overdrevent optimistisk at tro, offentliggørelsen af nationale testresultater vi placere den danske folkeskole på top fem, skriver Peter Allerup i et svar til undervisningsminister Tina Nedergaard (V).

Af Peter Allerup
Professor, DPU

Jeg kan kun være enig i, at frihed til at tilrettelægge undervisningen i skolen skal have både rum og mening, men at det skal ske som resultat af en handel mellem "at fremvise resultater" og "at afbureaukratisere samfundets kontrol" er noget andet; og nu ønskes det så oven i købet gennemført med specifik adresse til de nationale tests som den ene ende af det par.

Og det er åbenbart ikke nok, at skolen nu skal erkende, at det, de troede var et pædagogisk hjælperedskab til fremme af lærere og elevers forståelse af "hvor er vi henne, rent fagligt", i virkeligheden skal være grundlaget for konkurrencer, når man sammenligner skolerne.

Ét er at tro på, at "åbenhed" i sig selv kalder på reaktioner fra skolerne mht. til at konkurrere om at være nr. 1 - det kunne jo tænkes at der var én og anden skole der bare sagde "og hva' så ...?" - men selv om alle skoleledere, mod forventninger om det modsatte, straks satte sig i konkurrencestolen, så vil de hurtigt opdage, at de er medspillere i en løjerlig kamp.

Overdrevet optimisme
At fremføre, at "åbenheden", dvs. offentliggørelsen af nationale testresultater, er et middel til opnå en international top 5 placering er overdrevent optimistisk, set i forhold til de egenskaber, nationale testresultater er underkastet!

Jeg må fx gå ud fra, at når der skrives: "En skoleleder kan f.eks. se, at en anden skole med nogenlunde samme forhold har opnået bedre resultater end ens egen. Så ville det jo være en god ide at lære af det" - så er der vel tænkt på nationale testresultater, som er 'renset' for (korrigeret for) den indflydelse, man ser fra hjemmet? Selvfølgelig- vil man da sige, ellers sammenligner man jo bare skolernes 'socioøkonomiske bagland'!

Det interessante i denne sammenhæng er, at skolelederen overhovedet ikke behøver at ulejlige sig med at sammenligne sig selv med andre skoler "med nogenlunde samme forhold" - han kan nøjes med at kikke i de sammenligningstabeller over gennemsnitskarakterer, korrigeret for hjemlige faktorer, som Skolestyrelsen for lang tid siden har fremlagt. Her vil han kunne læse at 80 procent af alle skolerne er statistisk set ens!

Mon ikke det vil gå på samme måde med gennemsnitlige nationale resultater på skoleniveau? Så bliver der 10 procent i hver sin ende, der kan deltage i konkurrencen.

I tilfælde af, at åbenheden ikke rækker til at offentliggøre korrigerede testresultater, men 'kun' de rå skolegennemsnit, kan skolelederen til gengæld trøste sig med, at rangordningen af skoler ud fra karaktergennemsnit skifter enormt fra år til år, så det gælder om at have is i maven og vente på, at skolen ved en tilfældighed kommer ud som nummer 1.

Forrige artikel Test vil udstille svage skoler Næste artikel "Vi skal turde åbenheden"