Folkeskolen skal anerkendes

DEBAT: Folkeskolen er langt bedre end sit rygte, og danske børn skal nok vokse op og blive gode borgere i en global verden, skriver Henrik Larsen (R), formand for KL's Børne- og Kulturudvalg, i et debatindlæg.

Af Henrik Larsen
Formand for KL's Børne- og Kulturudvalg

Uddannelse fylder meget i den offentlige debat. Det positive i det er, at der dermed er fokus på et helt afgørende element for Danmarks udvikling i det globale samfund. Det negative er, at fokus desværre ofte er forkert og præget af en produktionstankegang, frem for at have fokus på de elementer og de værdier, der bør være kernen i dansk uddannelsespolitik.

Tillad mig alene at beskæftige mig med folkeskolen. Folkeskolen har været i fokus i de senere år. Skal man tro medierne - og desværre også fremtrædende politikere på Christiansborg - hersker der nærmest katastrofale tilstande i vores folkeskole: Der er lovløse tilstande i klasseværelset; det faglige niveau er ikke "som da jeg gik i skole", og folkeskolen er skyld i, at vi i fremtiden ikke har en kinamands chance i den globale verden.

Sjælden ros til folkeskolen
Nej, det er bestemt ikke let at være folkeskole i dag. Succeshistorierne ignoreres, og når man en sjældent gang hører ros til folkeskolen fra forældre efterfølges det ofte med sætningen: "Men vi har jo også været heldige..."

Min påstand er, at langt hovedparten af de danske børn og deres forældre har været heldige. Folkeskolen er langt bedre end sit rygte. Vi har en velfungerende folkeskole. Danske børn skal nok vokse op og blive gode borgere i en global verden, hvor vi som nation især skal overleve på vores kreative, innovative og handelsmæssige talenter.

Husk f.eks. på, at danske børn er glade for at gå i skole. De gladeste i hele verden. Vores fraværsprocenter er meget lave, og samtidig er vi den nation, der er bedst til at efteruddanne os. Dels fordi vi har et rigtig godt efteruddannelsessystem. Men især fordi vi med vores baggrund i folkeskolen er meget begejstrede for at lære og tilegne os ny viden. Til gavn for os selv og til gavn for erhvervslivet og det danske samfund som helhed.

Plads til forbedringer
Selvfølgelig kan folkeskolen blive bedre, og selvfølgelig skal vi have fokus på det faglige element. For mange forlader fortsat folkeskolen med for dårlige læse- og skrivefærdigheder. Der er plads til forbedringer. Disse forbedringer skal imidlertid skabes lokalt, og ikke med mere central styring og flere regler. I dialog og samarbejde mellem forældre, lærere, skoleledelse og lokale politikere. Det sikrer den helt nødvendige opbakning til folkeskolen og det altafgørende engagement fra lærerne.

I KL arbejder vi sammen med 34 kommuner med at udvikle folkeskolen. Vi har fokus på den brede faglighed, de personlige kompetencer, dokumentation og evalueringskultur. Vi vil gøre en god folkeskole endnu bedre.

Gi' os lov til det!

Næste artikel Velkommen, Altinget | Uddannelse Velkommen, Altinget | Uddannelse
Ny analyse: Erhvervserfaring fører til mindre frafald

Ny analyse: Erhvervserfaring fører til mindre frafald

Unge med erhvervserfaring træffer mere målrettede uddannelsesvalg, ifølge en ny analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening. Uddannelsessektoren skal se sabbatår og år med erhvervsarbejde som en mulighed for rekruttering, mener forsker.