Fra Padborg fulgte dansk politiker efter en svinetransport til Verona: "Det er vanvid!"

Dyrene kan ikke vente længere på nye regler, der beskytter deres velfærd, mener europaparlamentariker Niels Fuglsang. For at sætte fokus på problemstillingen gik han undercover og fulgte efter en svinetransport fra Padborg til Verona. Altinget tog med.

"Det er vanvid!"

Niels Fuglsang (S) står i en sort t-shirt og blå cowboybukser. Øjnene er trætte, håret uglet. Klokken er kun halv otte om morgenen, men solen skinner alligevel ned på ham fra en næsten skyfri himmel. Ordene falder udmattet i en videooptagelse til europaparlamentarikerens sociale medier.

For et døgn siden sad han på en parkeringsplads i Padborg ved den dansk-tyske grænse. Nu står han i Verona i det nordlige Italien ikke langt fra Gardasøen, der hver sommer er et yndet rejsemål for danskere på bilferie.

For de fleste vil køreturen ned gennem Europa af samme årsag være velkendt; Sanifair-betalingstoiletterne på de varme, tyske rastepladser, pludselig køkørsel i timevis, fremmed musik i radioen og tomme kalorier fra indkøbsturen i Harrislee.

Hvad færre formentlig ved er, at cirka 11 millioner danske svin hvert år tager samme tur i store lastbiler.

Det er her, at vanviddet ifølge Niels Fuglsang udspiller sig, og det er forklaringen på, at han nu står i Italien. Sammen med dyreværnsorganisationen Dyrenes Beskyttelse har han i 22 timer kørt efter én af de mange svinetransporter for at dokumentere og være vidne til forholdene for dyrene på turen.

Aktionen - eller "missionen", som han selv kalder den - har Fuglsang selv taget initiativ til, efter at der i Bruxelles er opstået tvivl om, hvorvidt EU-Kommissionen har tænkt sig at leve op til sit løfte om at stramme dyrevelfærdsreglerne.

"Jeg vil gerne skubbe på for, at vi får ny lovgivning. Vi kan ikke acceptere, at Kommissionen sylter tingene," siger han og kalder turen for et "oplysningsprojekt":

"Jeg tror ikke, at de fleste danskere og europæere ved særligt meget om forholdene for de fødevarer, vi spiser. Ved at få det frem i lyset, kan det måske få debatten i gang og få os alle til at tænke over, om vi egentlig behandler dyrene på en ordentlig måde."

Aktionen var hverken aftalt med landbruget eller vognmændene, og Niels Fuglsangs mission foregik derfor også delvist undercover. Konsekvensen blev blandt andet fem timers urolig ventetid i Padborg og en række konfrontationer på den tyske motorvej. Altinget var med.

Et autentisk billede af virkeligheden

Padborg Hotel, klokken 04.10

På en parkeringsplads uden for et interimistisk hotel få hundrede meter fra grænsen til Tyskland står Niels Fuglsang (S) i mørket og kæmper med at få en tung kuffert læsset på en rød Mazda 3.

På pladsen er også en håndfuld af Fuglsangs medarbejdere og et par repræsentanter fra Dyrenes Beskyttelse. Alle forbereder de sig på en køretur, som de endnu ikke kender længden af eller destinationen på. Måske skal de til Italien, måske Kroatien eller Rumænien. Måske bliver det bare en fuser.

Det er derfor også med en vis anspændthed, at en konvoj bestående af i alt tre biler bevæbnet med kikkerter, en liste med potentielle nummerplader og et officielt dokument fra Europa-Parlamentet, der blåstempler missionen, få minutter senere ruller ud fra parkeringspladsen.

"Jeg vil gerne have et så ægte billede af situationen som muligt, og jeg vil helst ikke have præsenteret et glansbillede. Der kører mange lange transporter fra Padborg hvert år og ved at vælge en tilfældig, får vi et mere autentisk billede af virkeligheden," siger Niels Fuglsang og fortsætter:

"Det er ikke for at afsløre noget eller bryde ind nogle steder, vi ikke må bryde ind på. Vi vil egentlig bare vise, hvad der foregår. Vi går ikke ud fra, at der bliver brudt nogle love, men det her er jo det, som loven lige nu siger, at man må. Spørgsmålet er, om det er moralsk i orden, og det vil jeg gerne have en debat om."

Reglerne for beskyttelse af dyr under transport er fastsat i EU’s transportforordning. Den tillader, at svin må transporteres i op til et døgn, så længe at dyrene har permanent adgang til vand og får "tilstrækkelig" ventilation.

Transportforordningen er dog helt tilbage fra 2005 og er ikke blevet opdateret siden.

Lovene reflekterer derfor hverken det nuværende vidensniveau om dyrenes velfærd, de teknologiske muligheder, bæredygtighed eller sociale forventninger, konkluderede EU-Kommissionen selv sidste år og lovede en gennemgribende revision af dyrevelfærdslovgivningen i efteråret 2023.

I det bælgravende mørke ved Padborg sættes kursen mod en ny parkeringsplads tæt på en tilkørsel ved Sønderjyske Motorvej. Her vendes forruderne mod vest og dermed det samlingssted for danske svin, der ligger halvanden kilometer længere nede af vejen.

Niels Fuglsang tager sin mobiltelefon frem og optager fra forsædet af bilen en video af sig selv til sine følgere på Instagram.

"Det ser meget autentisk ud, synes du ikke?" spørger Fuglsang umiddelbart efter sin rådgiver, der ser videoen igennem. Han er også godt tilfreds.

{{toplink}}

Falsk alarm

Tøndervej ved Padborg, klokken 06.31

Området ved tilkørslen i Padborg er mørkt og lyses kun op af lygterne fra de tre biler. Åbner man en bildør kan man høre lyden af en motorvej tæt på, men ellers er der intet tegn på liv. Pulsen og håbet stiger derfor også i bilerne, hver gang der fra vest viser sig et par lyskegler.

I de forgangne timer har det dog ofte vist sig at være enten personbiler, busser eller almindelige lastbiler, og i telefonen udbryder gruppen på skift ting som "falsk alarm", "satans", "pis også" og "nu stopper det altså".

Den ivrige snak, der blev holdt i live af spændingen og nervøsiteten, afløses så småt af stilhed. Flere begynder at gabe lidt, vittighederne bliver færre. Niels Fuglsang begynder at tale lidt med fotografen fra Dyrenes Beskyttelse om sin interesse for sejlads. Modløsheden kommer forsigtigt snigende.

Mens der spejdes mod vest, begynder solen at stige sig i øst.

Niels Fuglsang ligner et øjeblik en, der er ved at falde i søvn, men er så lysvågen få sekunder senere, da en svinetransport kører forbi. I bilerne liver alle pludselig op, men mødes umiddelbart efter i et kollektivt suk, da nummerpladen ikke fremgår af listen.

Der er kun kørt tre svinetransporter forbi, og holdet beslutter sig nu for at løbe en risiko for at blive opdaget og køre op til samlingsstedet for at tjekke efter.

Det er en stor gård med flere røde murstensbygninger. Omkring dem er der fyldt med lastbiler. De fleste holder stille, mens nogle få kører lidt rundt.

Én enkelt med et stort hvidt førerhus og en trailer med fem etager er ved at blive læsset med svin. Den bærer en nummerplade, som Niels Fuglsang med det samme genkender på sin liste.

"Den plejer at køre til Italien!" udbryder han.

{{toplink}}

Aktivister bruger ofte demonstrationer og aktivisme til at råbe magthavere op. Du er folkevalgt medlem af Parlamentet og endda også næstformand i Parlamentets gruppe for dyrevelfærd. Har du svært ved at komme igennem med det, du gerne vil politisk, siden du griber til de her midler?

"Det er da svært. Jeg har noget magt, men jeg har bestemt ikke hele magten, og de eneste, der kan foreslå ny lovgivning, er Europa-Kommissionen. Så der er brug for et pres. Jeg har heller ikke flertal alene i Parlamentet, og jeg har jo debatteret med kollegaer fra Venstre, der for eksempel ikke er enige i, at vi skal begrænse transporterne til otte timer. Dem vil jeg også gerne have mere i tale," siger Niels Fuglsang.

Det er ikke kun S-parlamentarikeren, der fra dansk side forsøger at presse Kommissionen til at levere på sit løfte. Sidste år præsenterede ministre fra Danmark, Belgien, Tyskland, Holland og Sverige – den såkaldte VUGHT-alliance – et fælles positionspapir, hvor de opfordrede til ny lovgivning for dyretransporterne.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) bekendtgjorde tidligere på året, at man i dette arbejde også gik efter forbyde de lange transporter på mere end otte timer.

Som Altinget siden har kunne fortælle, omfatter regeringens forslag dog kun de dyr, der transporteres direkte til slagtning og ikke til opfedning. Det svarer til 0,46 procent af de svin, som Danmark sidste år sendte på lange transporter.

Opdaget

Sønderjyske Motorvej, klokken 09.07

"Det er vores bil! Og den er virkelig tungt læsset," nærmest råber S-politikeren ned i telefonen til de andre, da lastbilen passerer parkeringspladsen, og den røde Mazda sætter efter.

Snart får den følgeskab af de to andre biler på motorvejen, der i samlet flok forfølger svinetransporten. Niels Fuglsang har fundet kikkerten frem. I bilerne er der nu glæde og lettelse. Det varer dog ikke mere end et par minutter.

Lastbilen har kun lige passeret den dansk-tyske grænse, da den drejer af på en rasteplads.

Nervøsiteten er tilbage hos Niels Fuglsang og kompagni. De er forberedt på, at de på et tidspunkt bliver nødt til at konfrontere chaufførerne, hvis de vil tæt på traileren og dyrene under en pause, men de vil helst gerne skubbe det lidt, så risikoen for, at lastbilen skulle finde på at vende om, bliver mindre.

Bilerne følger svinetransporten ind på rastepladsen, men parkerer tre forskellige steder væk fra lastbilen. Den ene chauffør kigger ud ad vinduet, inden vognen efter få sekunders stop kører tilbage på motorvejen.

"Han er ikke vild med det, hva?" bliver der sagt i telefonen fra en af de andre biler.

Kursen er nu sat mod Italien, Niels Fuglsang tager sig en lur.

Der er historisk altid blevet slagtet flere svin i Danmark, end der er blevet eksporteret levende grise til opfedning og slagtning i andre lande. Det ændrede sig dog for første gang nogensinde i tredje kvartal i år, hvor kurverne krydsede.

Sidste år sendte Danmark cirka 14 millioner svin ud af landet på dyretransporter, og 11 millioner af dem blev transporteret længere end otte timer. Det gør også, at Danmark står for cirka 42 procent af det samlede antal levende svin, der hvert år transporteres internt i EU.

Sund fornuft

En rasteplads ved den tyske motorvej, tæt på Hannover, klokken 13.18

Svinetransporten drejer af motorvejen og holder ind på en rasteplads. Niels Fuglsang, hans medarbejdere og repræsentanterne fra Dyrenes Beskyttelse gør det samme og bevæger sig hen mod lastbilen.

Én af Fuglsangs medarbejdere opsøger den polske chauffør i førerhuset og prøver at forklare meningen med galskaben. Han virker forstående. Chaufførkollegaen synes mere skeptisk.

Under det fem minutter-lange stop er det muligt at komme helt tæt på svinene, der henholdsvis står og ligger tæt stuvet sammen i de fem etager. Flere af dem ligner, at de sover, mens andre forsigtigt misser med øjnene og kigger nysgerrigt op. Alle har de ekskrementer fordelt på kroppene.

Det er 22 grader varmt udenfor, og som turen skrider frem, vil temperaturen kun blive højere.

Ifølge Dyrenes Beskyttelse øger de lange dyretransporter risikoen for, at svinene kan udvikle varmestress, og at svinene helt generelt vil komme til at lide af stress, pladsmangel, sult og tørst.

Intet af det er der for nuværende videnskabelig dokumentation for, ligesom det heller ikke er dokumenteret systematisk, at reglerne om adgang til vand og tilstrækkelig ventilation ikke overholdes.

Det modsatte gør sig dog heller ikke gældende.

Ifølge en førende ekspert på området er der nemlig stort set ikke nogen forskning om transporterne af de mange millioner svin, der hvert år sendes til opfedning i andre lande, og som samfund ved vi derfor heller ikke meget om, hvordan de har det undervejs.  

Er det så ikke problematisk, at du kritiserer forholdene alligevel, når der ikke er noget at stå på?

"Lad os endelig få mere forskning på det her område," svarer Niels Fuglsang, der dog samtidig advarer mod at lade det blive en undskyldning for ikke at tage stilling til forholdene på transporterne.  

"Vi kan også godt bruge vores sunde fornuft. Hvis vi smækker 6-700 grise ind i sådan en vogn her om sommeren i 30-40 grader, og du må køre dem i 24 timer og have fem per kvadratmeter. Det er jo ikke rart. Og hvis man siger, at det er rigtig god dyrevelfærd, synes jeg, man skal tænke sig om en ekstra gang," siger han.

Skrig til himlen

Samlingssted i Italien, tæt på Verona, klokken 07.30 næste dag

Efter en lang nat uden nævneværdige pauser gennem Tyskland og Østrig ankommer svinetransporten og Niels Fuglsang til et samlested ved Verona.

Det er her, at han nu optager en ny video til sine sociale medier.

S-parlamentarikeren beretter om, at dyrene ikke er blevet tilset undervejs, at de ikke har fået mad, og at deres vandbeholder ikke er blevet fyldt op på turen. Når han har set på dyrene, har de "helt tydeligt haft det for varmt," forklarer Niels Fuglsang videre.

I en anden video optaget tæt ved Leipzig i Tyskland dagen forinden fortæller Fuglsang også om, hvordan han under en køkørsel på motorvejen, kunne høre svinene "skrige" inde fra lastbilen.

"Lad os få det stoppet," siger han fra Verona og foreslår helt konkret en maksimal transporttid på otte timer for alle dyr i EU.

"Man bør slet ikke transportere dyr i så lang tid. I øvrigt kan vi også se, at det ene slagteri efter det andet lukker i Danmark, mens vi sender alle de her millioner af grise ud af landet. Det skriger til himlen, at vi gør det, mens slagterierne lukker."

Så det handler ikke kun om dyrevelfærd, men også om danske arbejdspladser?

"Det handler om begge dele. For mig handler det først og fremmest om dyrevelfærd, men når man samtidig mister danske arbejdspladser ved at behandle dyrene så dårligt, sætter det bare en streg under vanviddet," siger Niels Fuglsang.

Artiklen blev bragt første gang på Altinget Fødevarer 2. oktober 2023. Siden udgivelsen har EU-Kommissionen varslet en ny lov om dyretransporter.

Forrige artikel Regeringen afviser nationalt forbud mod lange transporter af nyfødte kalve Regeringen afviser nationalt forbud mod lange transporter af nyfødte kalve Næste artikel Grønt overblik: Det skal du holde øje med Grønt overblik: Det skal du holde øje med