Ældre Sagen: Frivillige har brug for gode konsulenter

DEBAT: En vigtig del af samarbejdet mellem sekretariat og frivillige er gode konsulenter, der kan hjælpe de frivillige med at få deres ressourcer bedst muligt i spil. Det skriver Lars Linderholm, afdelingschef i Ældre Sagens frivilligafdeling.

Af Lars Linderholm
Afdelingschef, Ældre Sagens frivilligafdeling

I Helsingør sad en lille håndfuld frustrerede vågekoner. De havde tilbudt deres vågetjeneste i næsten to år uden en eneste henvendelse. De havde delt foldere ud hos læger, på biblioteker og på plejecentre. Derfor ringede de til Camilla, der er konsulent i Frivilligafdelingen i Ældre Sagen.

Camilla spurgte indgående til, hvad vågekonerne havde gjort for at gøre opmærksom på deres tilbud. De havde gjort mange fornuftige ting, men de havde glemt at snakke med kommunens frontpersonale. Camilla foreslog, at de tog kontakt, og sørme viste det sig, at vågekonetilbuddet var blevet glemt, og at pjecerne blev overset.

Vågekonerne tog nu ud og talte med aftenvagten på plejecenteret og sygeplejersken i hjemmeplejen - dem, som ser, hvis de døende bliver bange om natten, og som ved, at de ikke selv har tid til at sidde hos dem.

Personalet fik sat et ansigt på, hvem der gemte sig bag vågetjenestens telefonnummer, de fik svar på nogle af deres spørgsmål og tvivl. Og så begyndte kommunens medarbejdere at ringe efter vågekonerne.

Ejerskabet hos de frivillige
Ovenstående er et eksempel på godt konsulentarbejde. Camilla har stor erfaring med vågetjenesterne, da hun sidder med ansvaret for Ældre Sagens vågetjenesteaktiviteter på landsplan. Derudover ansatte jeg hende, fordi hun selv har arbejdet på et plejehjem – så hun kender til vågetjenesteaktiviteten fra den anden side af bordet.

Så hvad er det, der gør Camilla til en god konsulent? I Ældre Sagen lægger vi vægt på fire dimensioner: For det første skal du have gode proceskompetencer. Dette har stor betydning, da det er en dødssynd at "fikse" tingene for vores frivillige. Ejerskabet til løsninger skal ligge hos de frivillige selv, ellers forsvinder motivationen hurtigt.

Camilla spørger ind til, hvad de har gjort, og drøfter andre muligheder for dem. Og så lader hun dem selv tage kontakt til kommunens frontmedarbejdere. Hun gør det ikke for dem.

Anden dimension er mennesket Camilla. Man kan ikke komme udenom, at som konsulent i en frivilligafdeling skal du for det første få energi af mødet mellem mennesker, for det andet skal din personlighed matche dét at kunne rumme en mangfoldighed af forskellige mennesker.

Tredje dimension er det at forstå den organisatoriske kontekst, du arbejder i. Kender du ikke organisationens "spilleregler" så vil du som konsulent have svært ved at navigere i de mange uskrevne regler, der findes.

I Ældre Sagen er en vigtig "spilleregel", at vi står til rådighed for vores frivillige, men at ansvaret for vågetjenesten er deres. De tre første dimensioner, vi kigger på, når vi ansætter, er ret generiske.

Den vigtige faglige viden
Sidste dimension er den, der især adskiller de forskellige konsulenter fra hinanden. Camilla ved ikke kun meget om vågetjenester. Hun ved også meget om, hvordan plejehjem fungerer, behovet for vågere, situationen for pårørende, når der er en i familien, der er døende, familiekonstellationer i dagens Danmark og så videre.

Den faglige viden bruger hun, dels når hun konkret rådgiver vågekonerne i Helsingør, men også til generelt at sætte rammen for diskussionen. Nogle gange kan vores frivillige jo have urealistiske forventninger til behovet for hjælp eller være nervøse for relationen til de pårørende. Her forventer vores frivillige, at de kan læne sig op ad Camilla.

Ældre Sagens frivillige trives. De stortrives faktisk. Vi har netop spurgt dem. 90 procent siger, at de vil anbefale andre at være frivillige i Ældre Sagen. Vi har også spurgt til samarbejdet med sekretariatet. På en skala fra 1-5 (hvor 5 er fedest) scorer samarbejdet 4,27. Det tolker jeg som, at konsulenterne i det daglige leverer et rigtig godt arbejde.

Forrige artikel Mere åbenhed om fondsledelse Mere åbenhed om fondsledelse Næste artikel URK: Sekretariatet og de frivillige er hinandens forudsætninger URK: Sekretariatet og de frivillige er hinandens forudsætninger