FOLA: Måske skal flere dumpe pædagoguddannelsen, så vi får de bedste pædagoger til vores børn

Der skal skrues på pædagoguddannelsen for at tiltrække pædagoger til dagtilbuddene. Antal undervisningstimer skal op, og vi bør overveje, om flere skal dumpe uddannelsen eller praktikken, så vi får de bedste pædagoger til vores børn, skriver Signe Nielsen.

Hver dag aflever vi forældre vores dyrebareste eje til, hvad der først er fremmede mennesker og ender med at blive et trygt holdepunkt i vores i tilværelse. Det er pædagoger og pædagogisk personale, som hver dag sørger for, at børnene trives, indgår i sociale relationer og ikke mindst udvikler sig.

Det kan undre os forældre, at ikke langt flere vælger denne vej, for er der noget vigtigere end at være med til at sørge for, at der i fremtiden også er børn, som er vant til at være en del af fællesskabet? Børn, som for at kunne klare sig senere i livet, har brug for høj kvalitet i deres dagtilbud.

Vi skal alle være med til at tale pædagogfaget op, for der er vel intet vigtigere end at sikre, at også den næste generation vokser op til hele mennesker.

Praktik på SU

Vi har som forældre haft meget fokus på at skaffe flere hænder til vores dagtilbud, så børnene kan blive mødt af pædagogisk personale, som har tid og overskud til at yde omsorg og trøst hele dagen. Men for at kunne være med til at udvikle vores børn, skal pædagogerne også have rammerne til at udføre deres arbejde med den faglighed, som de har med fra deres studie.

Det kræver, at vi ser på, hvordan vi kan skabe rammer, hvor personalet også har tid til at forberede for eksempel forældresamtaler, men også de pædagogiske aktiviteter. Vi hører som forældreorganisation fra både pædagoger og forældre, at samarbejdet med forældre er svært.

Derfor kan det undre, at det ikke fylder særlig meget på studiet. Vi skal både have flere unge ind på studiet, men vi skal også gerne have dem til at blive i faget.

Det er vigtigt, at de unge under deres uddannelse får en god oplevelse i praktikken. Det er her, de for alvor møder den virkelighed, som de skal arbejde i senere. Derfor er vi enige med BUPL i, at praktikkerne burde være på SU, så de studerende ikke tæller med i normeringen i hverdagen.

Der skal afsættes timer til at samle op på deres spørgsmål, de burde i endnu højere grad være en del af forældresamtaler og planlægningen af dagen, så de er klar til at stå på egne ben.

Højere krav og mere undervisning

Og så skal timetallet på uddannelse op. Det er grotesk, at der i et fag som handler så meget om relationer til andre mennesker, næsten ikke er noget krav om fremmøde. Du kan læse dig til meget, men noget skal også afprøves i praktikken.

Vi skal sikre, at det er de bedste studerende, som kommer ud til vores dagtilbud. Det betyder, at vi også skal se på, om flere skal dumpe praktikken eller studiet. Ikke fordi, at det alene styrker uddannelsen, men fordi vi hører om mange, som knækker, når de kommer ud i dagtilbuddets dagligdag.

Det kan tyde på, at uddannelsen ikke har gjort dem klar til det arbejde, som venter på den anden side.

Til sidst skal vi huske alle dem, som allerede hver dag passer vores børn. Blandt dem er en stor gruppe af pædagogisk personale, som vi også skal fokusere på. De skal have muligheden for at blive efteruddannet, de skal kunne gå på arbejde hver dag og føle, at rammerne er til stede, så de kan bruge deres faglighed på at udvikle vores børn.

Vi skal gøre det til verdens bedste job, så vi kan få verdens bedste dagtilbud.

Forrige artikel Københavns Professionshøjskole: Løft kvaliteten – send pædagogisk personale uden uddannelse på skolebænken Københavns Professionshøjskole: Løft kvaliteten – send pædagogisk personale uden uddannelse på skolebænken Næste artikel Green Cities: Begynd grøn byudvikling i landets skolegårde til gavn for børn og klima Green Cities: Begynd grøn byudvikling i landets skolegårde til gavn for børn og klima