S: Vi gør gode gymnasier endnu bedre

DEBAT: Regeringens gymnasieudspil styrker elevernes faglighed og åbner flere døre til videre uddannelse. Det skriver ungdomsuddannelsesordfører Ane Halsboe-Jørgensen (S) og undervisningsordfører Annette Lind (S), der mener, at udspillet indretter gymnasierne på en mere anskuelig måde.

Af Ane Halsboe-Jørgensen (S) og Annette Lind (S)
Henholdsvis ungdomsuddannelsesordfører og undervisningsordfører 

Regeringen ønsker den bedst uddannede generation i Danmarkshistorien. Derfor har vi lavet ambitiøse reformer af folkeskolen og erhvervsuddannelserne. Nu er tiden kommet til gymnasierne, hvor vi også skylder de unge at styrke deres uddannelser. Målet er, at alle unge bliver så dygtige, som de kan.

Vi indretter gymnasierne på en mere overskuelig måde, og vi sikrer, at eleverne i større omfang får de fag, der åbner flest mulige døre til videre uddannelse. Vi ønsker en styrkelse af elevernes faglige niveau, og vi forbedrer grundforløbet, så eleverne får den bedst mulige start på deres gymnasietid.

For eleverne i 1. g og 2. g udnytter vi skoleåret bedre, så de får op til to ugers mere undervisning. Det giver mere undervisning og mulighed for, at skoleåret tilrettelægges bedre, så de store arbejdspukler ikke klumper sig sammen. De ekstra timer tilrettelægges på de enkelte skoler efter elevernes behov og kan eksempelvis bruges på grammatikkurser, matematik-ekstrahjælp eller særlige talentspor. De særlige indsatser vil være med til at løfte både de svageste og stærkeste elever.

Karakterkrav står ikke alene
Med udspillet sætter vi endnu et krav for at kunne påbegynde en gymnasial uddannelse. Tidligere skulle folkeskoleelever blot vurderes uddannelsesparate. Nu skal de foruden uddannelsesparathedsvurderingen også have bestået dansk og matematik. Karakterkravet rammer kun få elever, og det er helt bevidst.

Vi kæmper for, at alle unge får en ungdomsuddannelse. Uddannelse er et frihedsbrev, og vi nægter at smække døren i hovedet på en stor gruppe, der ønsker at dygtiggøre sig. Samtidig tror vi mere på en samlet parathedsvurdering af elevens faglige, personlige og sociale forudsætninger end på et rigidt karakterkrav.

Vores borgerlige kollegaer ønsker et karakterkrav på helt op til 7 i dansk og matematik. Det vil betyde at 42 procent af dem, der fik en studenterhue i sommer, aldrig var blevet lukket ind i 1.g. Det vil være en uddannelsespolitisk katastrofe og betyde lukning af en lang række mindre gymnasier i hele landet.

DF og Liberal Alliance drømmer om fortidens elitegymnasier. De glemmer, at vores tre største videregående uddannelser er for pædagoger, sygeplejersker og folkeskolelærere. Faktisk er det under halvdelen af de unge studenter, der læser videre på universitetet. Gymnasierne skal ikke kun være for en elite. Vi vil give alle unge det bedste grundlag for at læse videre. Ikke kun på universiteterne, men på den brede vifte af videregående uddannelser.

Mere lærer-elev tid
Regeringen ønsker, at eleverne får mere tid sammen med deres lærere. For det første skal en større del af elevernes afleveringer laves på skolen. Her kan de få hjælp fra en lærer i stedet for at sidde derhjemme, hvor de er afhængige af forældre eller søskendes hjælp.

På en lang række gymnasier har man allerede gode erfaringer med omlægningen af elevtiden. På Aarhus Købmandsskole har eleverne fået hjælp til matematikafleveringer, hvilket hævede klassens eksamensresultat til langt over landsgennemsnittet. På Køge Gymnasium har eleverne med stor succes omlagt skriftligheden i kemi og fysik på A-niveau, og på Greve Gymnasium er en tredjedel af det skriftlige arbejde allerede omlagt til stor tilfredshed for lærere og elever. Den omlagte skriftlighed giver bedre resultater, flere elever får afleveret deres opgaver til tiden, og det reducerer betydningen af social arv.

Foruden det nye skriftlige arbejde vil eleverne gennem deres gymnasietid fremover få flere lærer-elev-samtaler. Det vil betyde mindre frafald, større trivsel og en tættere dialog mellem lærere og elever.

Gymnasier til fremtiden
Med udspillet fremtidssikrer vi vores gymnasiale uddannelser. Vi sikrer, at eleverne forlader gymnasiet med en høj faglighed og med de fag og studieretninger, der åbner flest mulige døre. Vi opdaterer fagplaner, prøveformer og sørger for, at gymnasierne i højere grad åbner sig mod omverdenen, og vi fortsætter kampen for, at også elever fra uddannelsesfremmede hjem får en ungdomsuddannelse.

Det er godt for de unge og for Danmark, og det er et vigtigt skridt på vejen mod danmarkshistoriens bedst uddannede generation. 

Forrige artikel LA: Studieretningsprojekter bør forsvares mundtligt LA: Studieretningsprojekter bør forsvares mundtligt Næste artikel Erhvervspraktik gør folkeskolen virkelighedsnær Erhvervspraktik gør folkeskolen virkelighedsnær