LA: Studieretningsprojekter bør forsvares mundtligt

DEBAT: Studieretningsprojektet i gymnasiet bør afsluttes med en mundtlig eksamen. Det vil rette op på den nuværende ubalance, der er i faget, og styrke fokus på fagligheden, skriver Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager.

Merete Riisager (LA)
Undervisningsordfører

Studieretningsprojektet, der også går under navnet SRP, og som afslutter de tre gymnasieår med en større skriftlig opgave, bør modsat i dag afsluttes med en mundtlig eksamen.

På den måde kan vi sikre, at SRP'en bliver vurderet ordentligt, og at den studerende får mulighed for at blive prøvet i sin forståelse af opgavens indhold. Derfor har Liberal Alliance bragt netop det forslag ind i forhandlingerne om en ny gymnasiereform.

Studiekultur må ændres
Udfordringen med SRP-opgaverne har været, at studiekulturen på gymnasiet har udviklet sig på en måde, hvor SRP'en bliver til et spørgsmål om, hvor meget og hvilken hjælp den enkelte elev er i stand til at hente til sin opgave.

Der er intet i vejen for, at gymnasieelever trækker på deres netværk i forhold til at indhente viden og at dygtiggøre sig, så længe det finder sted på en måde, hvor eleven rent faktisk selv bliver dygtigere. Hvis det i stedet bliver udbredt praksis, at gymnasieelever bare viderebringer andres viden i SRP-opgaven, er intet vundet.

Derfor vil en mundtlig eksamen gøre en stor forskel i forhold til at kvalificere hele arbejdet og den efterfølgende vurdering af elevernes kunnen.

Mundtlig eksamen kan sikre fagligheden
Dansk Erhverv har undersøgt SRP'en og karaktergivningen af den, og de kan påvise, at der er et stort karakterspænd mellem elever, der har mulighed for at modtage hjælp hjemme, og elever, der ikke har samme adgang til hjælp. Spændet ligger forholdsvist højere end i andre fag.

Der er altså grund til at ændre på eksaminationen af SRP-opgaven, så fokus igen bliver på den enkelte elevs kundskaber. En mundtlig eksamination i SRP vil således både øge fokus på fagligheden og tilføre en retfærdighed i systemet, der er kommet i ubalance med den nuværende praksis.

Forrige artikel Mangel på finansiering angriber læreres forberedelsestid Mangel på finansiering angriber læreres forberedelsestid Næste artikel S: Vi gør gode gymnasier endnu bedre S: Vi gør gode gymnasier endnu bedre