Mangel på finansiering angriber læreres forberedelsestid

DEBAT: Flere undervisningstimer bliver ikke finansieret i regeringens gymnasieudspil. I stedet mister lærerne forberedelsestid, hvilket kommer til at gå ud over kvaliteten af undervisningen, skriver Trine Simmel, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever.

Af: Trine Simmel
Formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever

Der vil ikke komme nye bevillinger til at finansiere regeringens gymnasieudspil, da man mener, at kvalitetsløftet kan gennemføres ved mindre omprioriteringer inden for de nuværende bevillinger.

Man lægger op til, at lærerne skal bruge en større del af deres arbejdstid sammen med eleverne inden for samme rammer som i dag. Man vil sikre lærere til de ekstra 50 undervisningstimer årligt på 1. og 2. år af HHX og til de 100-130 timer årligt af tilstedeværelse ved den omlagte skriftlighed, ved at lærerne skal anvende en større del af deres arbejdstid sammen med eleverne.

Disharmoni mellem finansiering og bedre kvalitet
Det er et stort problem, fordi det tager en masse forberedelsestid fra lærerne, og det er ikke i overensstemmelse med, at man samtidig vil sikre højere kvalitet i undervisningen. Hvis man fra regeringens side ønsker at højne kvaliteten og tilføje flere undervisningstimer, er det nødvendigt med en ordentlig finansiering. Det er ikke holdbart, at lærerne skal få et problem med deres arbejdstid, når de også skal sikre højere kvalitet i undervisningen.

Hvis man reelt vil løfte det faglige niveau, kræver det også at rammerne, til at lærerne kan forberede sig, følger samme takt som undervisningstimerne. Det er en uholdbar vurdering, at man kan skære på lærernes forberedelsestid, indføre nye undervisningstimer og samtidig forvente, at kvaliteten af undervisningen højnes.

Forberedelsestid sikrer, at lærerne kan variere undervisningsmetoder således, at alle elever kan blive inkluderet i undervisningen, og det højner kvaliteten af undervisningen, fordi lærerne reelt er inde i stoffet.

Forrige artikel Gymnasielærere: Naturgeografi forsømmes i gymnasieudspil Gymnasielærere: Naturgeografi forsømmes i gymnasieudspil Næste artikel LA: Studieretningsprojekter bør forsvares mundtligt LA: Studieretningsprojekter bør forsvares mundtligt