It- og medievejlederforening: Folkeskolen har brug for programmeringsfag

DEBAT: Med de forenklede fælles mål er undervisning i it sat på dagsordenen, men digital produktion skal være et obligatorisk fag i folkeskolen, mener formanden for Danmarks it- og medievejlederforening. 

Af John Klesner
Formand i Danmarks it- og medievejlederforening

Med forenklede fælles mål og en revision af faghæfte 48 har vi fået afsat ambitiøse mål for arbejde med it og medier i folkeskolen. Elevpositionerne peger i et læringsperspektiv og understreger, at elevernes produktion både skal være kommunikativ og anvendelsesorienteret.

Der er gået 20 år, siden it ved første lovtiltag skulle integreres i fagene. Seneste PISA-rapport dokumenterer, at massive investeringer og en førsteplads til adgang til it og internet i elevernes skole og hjem ikke har løftet elevernes kompetencer på et niveau, der på nogen måde matcher investeringerne.

Med målformuleringer som: ”Eleven har viden om digitale fodspor” (Vidensmål fra Dansk i 4 klasse), nærer vi en skepsis for, at der vil gå endnu 20 år, før læreruddannelsen leverer lærere med nødvendig viden og kompetencer til at løfte opgaven i den brede fagrelaterede undervisning. Der er behov for en systematiseret indsats i flere retninger.

Fag om digital produktion
Modellen om ”T-shaped people” (se figur et på billedet) illustrerer, hvordan mennesket har brug for både brede og dybe kompetencer som hinandens gensidige forudsætninger, men med forenklede fælles mål er den dybe forståelse for fagområdets arbejdsmetoder og indhold ikke repræsenteret.

Det vil formentlig forlænge en proces mod fuld integration, med mindre eleverne hurtigst muligt får et nyt fag. Som udløber af detdigitalesprog har vi lavet en målbeskrivelsesmatrix i FFM-struktur, hvor kompetenceområder, -mål samt færdigheds- og vidensmål er beskrevet for faget Digital produktion med mål rettet mod 7. klasse. De skal selvfølgelig videreudvikles til både de mindste og ældste elever.

I England og andre lande er der udviklet en læseplan for programmering. Vi har ladet os inspirere af den engelske model, men der er behov for et langt bredere sigte, hvor arbejde med eksempelvis programmering, spildesign, 3D print og konstruktion af apps udgør et grundlag for både at forstå elementer af vores digitaliserede hverdag, men ikke mindst for at kunne indgå som borger og deltage med målrettet og kreativ digital anvendelsesorienteret produktion. Eleverne vil i denne sammenhæng opnå basiskompetencer i det nye fag, og med erhvervelse af de dybe kompetencer vil de kunne bruge disse anvendelsesorienteret i de enkelte fag.   

En del af læreruddannelsen
Læreruddannelserne har haft svært ved at magte opgaven med integration af it- og medieindhold i fagene i et sådant omfang, at fagenes indhold og ikke mindst pædagogiske praksis ændrer sig, og et nyt fag forudsætter nødvendig kompetence, som kun eksisterer i spredt omfang på nuværende tidspunkt. Et samarbejde med erhvervsakademier, universiteter, læreruddannelser, NTS-centre og Centre for undervisningsmidler er nødvendig for at få uddannet og efteruddannet en række lærere, som kan stå for undervisningen i faget.

Arbejdsgruppen håber, at STIL og den nye undervisningsminister har mod til at tage udfordringen op og indgå i dialog med realisering af det nye fag. Vi har åbnet for dialogen!

 

Forrige artikel Danske Erhvervsskoler: Flere praktikpladser kræver samarbejde Danske Erhvervsskoler: Flere praktikpladser kræver samarbejde Næste artikel GSK-koordinatorerne: Supplering er ikke spild af tid GSK-koordinatorerne: Supplering er ikke spild af tid