De studerende laver for lidt

DEBAT: I denne uges debat hilser Johanne Schmidt-Nielsen (EL) den nye undervisningsminister velkommen og opfordrer ham til at give de studerende på lærer- og pædagogseminarierne flere undervisningstimer.

Af Johanne Schmidt-Nielsen
Uddannelsespolitisk ordfører for Enhedslisten

Kære Troels Lund Poulsen. Velkommen til jobbet som undervisningsminister. Jeg håber du er klar til at knokle, for der er nok at tage fat på.

Vi har blandt andet et alvorligt problem på de videregående uddannelser. De studerende laver simpelthen for lidt. Ikke fordi de er dovne. Tværtimod. Vi står faktisk i en situation, hvor de studerendes organisationer over en bred kam forlanger flere timer. Så sent som i sidste uge så vi, hvordan studerende i København blokerede deres studier for at få noget mere at lave.

Problemet spreder sig
Du er sikkert klar over, at mange universitetsuddannelser i praksis kan kategoriseres som selvstudier. Sådan er situationen for eksempel på de humanistiske fag på Københavns Universitet.

Jeg ved godt, at du ikke er videnskabsminister, men dårligdommene fra universitetsområdet har spredt sig, så mange flere slås med mangel på undervisning. Ikke mindst til de store velfærdsuddannelser som for eksempel pædagog- og læreruddannelsen. Og de uddannelser er nu dit ansvar.

En undersøgelse fra Pædagogerne i BUPL og de pædagogstuderendes organisation PLS viser, at de studerende på landets pædagoguddannelser i gennemsnit har 11 lektioner om ugen. Det er cirka otte timers undervisning. De lærerstuderendes organisation LL anslår, at gennemsnittet på læreruddannelserne i dag ligger på omkring ti timer om ugen.

Uddannelser, der tidligere var fuldtidsstudier, er altså blevet reduceret til deltid og selvstudium. Og det er en rigtig dårlig ide. For man lærer ikke at tackle hverdagen i en skoleklasse eller børnehave ved at sidde med en bog hjemme på kollegieværelset.

Den opfattelse deles af både studerende og eksperter. Uddannelsesprofessorerne Per Fibæk Laursen og Niels Egelund fra DPU udtaler til Information den 2. marts, at der ikke er tvivl om, at de færre timer på uddannelserne vil betyde, at de nye lærere får sværere ved at håndtere jobbet.

Kathrine Bødker Tegllund - der er pædagogstuderende - beskriver situationen med følgende ord:

"Det pædagogiske fag handler om mennesker og relationer mellem mennesker, og det er ikke noget, vi lærer ved selvstudie. Det kræver, at vi har undervisere og studiekammerater, som vi kan lære af og sparre med."

Hvad siger du, Troels?
Så kære Troels. De studerende vil så gerne lave noget mere. Jeg vil foreslå dig, at du lytter til dem. Alternativet er, at vi om få år står med færdigudklækkede lærere og pædagoger, der simpelthen ikke er klar til at varetage deres job. Det er synd for de nyuddannede, det er synd for børnene - og det er et stort problem for fremtidens samfund.

Og så et konkret forslag: De pædagogstuderende vil gerne sikres minimum 20 lektioners undervisning om ugen. Det synes jeg sådan set lyder rimeligt. Hvad siger du, Troels?

Forrige artikel Med Troels Lund i New York part I Med Troels Lund i New York part I Næste artikel Med Troels Lund i New York part II Med Troels Lund i New York part II