Med Troels Lund i New York part I

DEBAT: Undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) og tre lærerformænd tilbringer uge 11 i New York for at diskutere, hvordan vi får de bedste undervisere og sikrer kvalitet i undervisningen. I New York vil Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, komme med sit bud: Underviserne skal have anerkendelse og indflydelse.

Af Hanne Pontoppidan
formand for Uddannelsesforbundet

Jeg har den store fornøjelse at være en af de tre lærerformænd, som er blevet inviteret til USA for at give mit bud på, hvordan man skaber de bedste rammer for et optimalt undervisningssystem. Initiativet er taget af den amerikanske undervisningsminister, Arne Duncan, sammen med OECDs generalsekretær, Angel Gurriar, og verdenslærerorganisationen Education InternationaIs generalsekretær, Fred Van Leuwen.

De har inviteret undervisningsministre og lærerrepræsentanter fra 25 lande med høje ambitioner på uddannelsesområdet. 100 eksperter, der brænder for uddannelse - så er scenen ligesom sat. Jeg glæder mig til nogle meget spændende dage.

De temaer, vi skal drøfte, er i en kategori, man kun kan se frem til. Temaerne for konferencen er rekruttering og forberedelse af lærere, udvikling af lærere, understøttelse af lærere, arbejdsvilkår, evaluering og anerkendelse samt lærerprofessionens rolle i udvikling af uddannelsesreformer.Det må simpelthen skabe en ramme for nogle fantastisk spændende diskussioner - med nogle fantastisk spændende mennesker!

OECD har udarbejdet en baggrundsrapport som afsæt for diskussionerne: Building a High-Quality Teaching Profession, Lessons from around the World. Der er selvfølgelig dele af rapporten, der ikke falder i vores smag. For eksempel er vi absolut ikke fortalere for såkaldt performance pay, hvor høje karakterer til eleverne udløser højere løn til underviserne. Det skaber nogle helt urimelige forskelle i lønnen, alt efter hvilken type elever, man arbejder med.

Mit budskab i New York: lærere skal have indflydelse og anerkendelse
Andre dele af rapporten virker rigtig gode - for eksempel overvejelser om betydningen af gode grund- og efteruddannelser, og vigtigheden af at lærerne involveres i planlægningen og implementeringen af uddannelsesreformer.

På baggrund af rapporten, tror og håber jeg, at vi får en grundig diskussion af, hvordan vi understøtter, at lærerne får deres professionelle råderum sikret, så skolerne selv bliver lærende organisationer. Jeg håber også, vi kommer til at drøfte, hvilke elementer der er vigtige, hvis man vil fastlægge en optimal strategi for lærernes efteruddannelse. Og så håber jeg, at vi i fællesskab kan finde frem til nogle strategier for at få lærerfaget til at fremstå i det afgørende vigtige lys, det fortjener.

Med fra Danmark tager jeg ideer til, hvad der er af betydning for det gode arbejde. Hvad skal der til, for at en lærer føler, hun kan etablere det optimale undervisningsrum?

Den gode lærer folder sig først helt ud, hvis hun har afgørende indflydelse på undervisningen og har de rette rammer at arbejde under. Hun er dygtig til sit fag, en dygtig formidler og en overordentlig, ordentlig voksen. Meget mere kan naturligvis siges, og det vil ske, men her med det ene ben i flyveren, er det et vue over, hvad der venter de kommende døgn.

Læs med i næste nyhedsbrev, hvor Hanne Pontoppidan gør status over besøget i New York.

Forrige artikel Vækstforum må ikke glemme AMU Vækstforum må ikke glemme AMU Næste artikel De studerende laver for lidt De studerende laver for lidt