Ti mærkesager for danske professionshøjskoler i 2010

DEBAT: Professionshøjskolerne er betydningsfulde byggesten i velfærdssamfundet, og derfor skal de have opmærksomhed og opbakning til at udvikle sig, skriver Laust Joen Jakobsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.

Af Laust Joen Jakobsen
Formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium og rektor på Professionshøjskolen UCC i København.

Så velfærdskæden ikke hopper af. Sådan lyder titlen på den Nationale Strategi for Velfærdsuddannelserne, som blev offentliggjort for et år siden af KL, Danske Regioner, FTF og professionshøjskolerne. I de aktuelle debatter om Danmarks velfærd er både titel og strategi højaktuel. Professionshøjskolerne leverer viden og uddannelser til Danmarks velfærd.

Vores opgave er at uddanne og udvikle viden til de udfordringer, der er - og er på vej. Vi vil tiltrække og uddanne flere studerende til dygtige og energiske medarbejdere i en stadigt mere krævende og omskiftelig praksis. Prognoserne siger nemlig stadig, at Danmark får brug for flere pædagoger, lærere, sygeplejersker mv.

Vækst og velfærd gik hånd i hånd i politikernes ambitioner for sektoren. Professionshøjskoler, erhvervsakademier og ingeniørhøjskoler skal frem til 2015 i partnerskaber udvikle og positionere erhvervsrettede, videregående uddannelser på professionsbachelorniveau, som matcher de private virksomheders kompetence- og vidensbehov, og være en innovativ dynamo.

Tilbage til visionerne
Det er ingen hemmelighed, at selve oprettelsen af de nye professionshøjskoler også har været en stor fusions- og forandringsproces, hvor det i arbejdet med at skabe fagligt og økonomisk bæredygtige viden- og uddannelsesmiljøer også har været nødvendigt fx at lukke uddannelsessteder. Dette har været en nødvendig og vigtig proces, men det er afgørende, at der nu kommer større fokus på selve grundlaget for og visionerne bag oprettelsen af professionshøjskolerne.

Derfor har Rektorkollegiet i 2010 opstillet 10 mærkesager, som vi finder det vigtigt at synliggøre og arbejde for. Mærkesagerne afspejler de opgaver, som de nye professionshøjskoler har fået, og hvad der skal til for at løse opgaverne.

Et gennemgående træk er, at professionshøjskolerne skal have bedre og bredere rammer, hvis de skal indfri politikernes visioner for sektoren. Vi skal fx kunne udbyde masteruddannelser, og såvel stillingsstruktur som bevillingsstruktur skal afspejle, at professionshøjskolerne ligesom universiteterne også producerer viden. Det er vigtigt, at professionshøjskolernes stemme bliver hørt.

Opmærksomhed og opbakning
Vi er rundet af den gamle MVU-sektor, som havde et meget stort antal mindre seminarier og uddannelsesinstitutioner spredt over hele landet, og vi har ikke universiteternes mangeårige traditioner, infrastruktur og røst at tale med.

Men baggrunden, opgaverne og visionerne bag de nye "university colleges" er på mange måder sammenlignelige. Professionshøjskolerne - og den store uddannelsesreform de er født i - har brug for opmærksomhed og opbakning. Så skal vi nok gøre vores for vækst og velfærd i alle egne af landet, og for at velfærdskæden ikke hopper af! 

Professionshøjskolernes 10 mærkesager:

1. Professionshøjskolesektoren skal uddanne dimittender til alle dele af Danmark (ikke nødvendigvis i alle dele af Danmark)

2. Professionshøjskolesektorens viden skal kvalitetssikres, synliggøres og omsættes

3. Professionshøjskolerne skal udbyde Professionsmasteruddannelser

4. Professionshøjskolerne fortsætter samarbejdet med KL, Danske Regioner og FTF om "National Strategi for Velfærdsuddannelserne"

5. Fokus på udvikling og udbud af stærke uddannelser på det tekniske og merkantile uddannelsesområde i samarbejde med erhvervsakademier og ingeniørhøjskoler

6. Ny stillingsstruktur skal afspejle professionshøjskolernes samlede opgaver

7. Professionshøjskoler skal have bevilling til produktion af viden ligesom universiteterne

8. Professionshøjskolers andel af globaliseringsmidler skal afspejle sektorens betydning for ungdomsårgangene

9. Professionshøjskolesektoren skal have andel i midler til innovation af den offentlige sektor

10. Fokus på at styrke den europæiske professionshøjskolesektors position i Europa.

Forrige artikel Folkeskolen skal måles for at blive bedre Folkeskolen skal måles for at blive bedre Næste artikel To skridt frem – og et tilbage