Tæt samarbejde mellem SFO og undervisning

DEBAT: Undervisningen i folkeskolen og legen i SFO'en skal knyttes mere sammen, skriver formanden for Skolelederne, Anders Balle.

Af Anders Balle
Formand for Skolelederne

Der er høje uddannelsespolitiske ambitioner på skolens og uddannelsessystemets vegne: 95 procent skal tage en ungdomsuddannelse, 50 procent en videregående uddannelse, eleverne skal være fagligt dygtigere, specielt de tosprogede elever skal klare sig bedre, folkeskolen skal rumme flere elever med anderledes behov.

Sådan skal det jo være, og vi tager selvfølgelig vores del af slæbet. Men der er så omvendt brug for frie tøjler, mindre regelstyring og færre barrierer, så skolerne kan agere effektivt og inddrage alle resurser.

Jeg tænker eksempelvis på, at der mange steder ligger en ikke særligt godt udnyttet resurse i et meget tættere og forpligtende samarbejde mellem skolens undervisningsdel og fritidsdel. Den skal vi bruge meget bedre!

SFO knyttes til skolearbejdet
Aktiviteterne i undervisningen, pædagogikken, læringen og legen skal i højere grad supplere hinanden. I form af støtte til skolens undervisningsaktiviteter, lektiehjælp og tæt samspil mellem de sociale aktiviteter samt en koordineret socialpædagogisk indsats i forhold til det enkelte barn.

SFO bør simpelthen knyttes direkte til skolearbejdet, så flest mulige børn forlader skolen med stærke faglige og menneskelige kvalifikationer.

En elektronisk elevplan med målfastsættelse og aktivitetsplaner mv. for den enkelte elev kan være et brugbart fælles værktøj for et øget samarbejde mellem skolens to største personalegrupper. Det skal være hensynet til den enkelte elevs udvikling, der skal være den bærende værdi frem for fokusering på de to funktioners egenart.

Der skal ikke indføres nye elevhandleplaner for SFO. Nej, vi skal undgå mere bureaukrati. Alt skal ikke dokumenteres ned til mindste detalje. Men SFO's aktiviteter skal tænkes med i de elevplaner, vi i forvejen har i skolerne - og som er ved at blive et ganske fornuftigt værktøj i dialogen mellem skolen, eleverne og forældrene.

Potentialet er stort
Udviklingspotentialet i et øget overlap mellem SFO's aktiviteter og skolens undervisning er stort, og rundt i landet er man allerede i fuld gang med tilrettelæggelse af indskolingen, lejrture, bespisning mv.

I Odense laver man pædagogiske læreplaner for kommunens SFO'er. I Vallensbæk er en skole og fritidsordning netop blevet 'månedens gode eksempel' for at søsætte stort, fælles læseprojekt.

Der er desværre også stadig barrierer for et godt tvær/flerfagligt samarbejde. Vi har derfor som ledere en stor opgave i at styrke fællesskabet og opgaveløsningen. Det må være sådan, at det er hensynet til det enkelte barns udvikling, der er i centrum. Skel og territoriale markeringer må derfor vige for et tæt, naturligt samarbejde i det daglige.

En ny BUPL-undersøgelse viser, at lederne i SFO og skolernes øverste ledere samarbejder godt, og at pædagogers og læreres kompetencer ifm. børnenes personlige, sociale, sproglige udvikling supplerer hinanden glimrende. Det er derfor ønskeligt med en større fælles efter/videreuddannelse af de to faggrupper, at SFO bliver fuldt integreret i skolens arbejde, og at SFO-lederen selvfølgelig indgår i skolens ledelsesteam.

Lad os komme i gang
Der er ingen grund til at vente, og Skolelederne venter sig derfor også meget af det arbejde, som undervisningsministeren har sat i gang med henblik på følge op på de mål- og indholdsbeskrivelser for SFO, der træder i kraft fra næste skoleår.

Vi skal have de sidste sten ryddet af vejen for at gøre SFO-lederes og skoleledernes samarbejde lettere, og for at få formaliseret en yderligere sammentænkning af SFO og skole.

Forrige artikel Unge på kanten Unge på kanten Næste artikel Elevformand: En eliteskole for alle elever