Penge kunne anvendes bedre til uddannelse

DEABAT: Der anvendes hvert år over en halv milliard kroner til eksamen på de gymnasiale uddannelser. De kunne med stor fordel anvendes til mere og bedre undervisning, mener interesseorganisation.

Af Martin Lauth.
Adm. direktør, FUHU - Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse

I Danmark anvendes der langt flere ressourcer på eksamen på de gymnasiale uddannelser, end i andre lande. De direkte udgifter er hvert år på omkring 600 mio. kr. Dertil kommer de 10 procent af skoledagene, hvor der forberedes og afvikles eksamen, og hvor der derfor ingen undervisning er i de tomme lokaler.

Der er oven i købet overvejelser om at udvide eksamensperioden på grund af den store kompleksitet, der følger af gymnasiereformens indviklede studieordninger og fagkombinationer. Det er på høje tid, at udviklingen vendes, og at midlerne i stedet frigøres til at styrke undervisningen.

Mange muligheder
Og det er der mange muligheder for. Det er nærliggende at se på, om der eksamineres flere gange parallelt i de samme fag. Det kan være unødvendigt at have eksamen i det samme to gange oven i hinanden. Ikke desto mindre afholdes ofte både skriftlig og mundtlig eksamen i samme pensum i flere fag.

Der kan også frigøres mange penge ved at indføre flere nye eksamens- og evalueringsformer, der frigør både lærer og censorressourcer. Karakterer kan i højere grad baseres på opgaver, der besvares løbende som en integreret del af undervisningen og uden brug af censor. Desuden kan der i flere fag anvendes IKT-baserede tests, hvor ressourcerne anvendt til opgaveretning er mindre. Indførelsen af stikprøveprincipper kan ligeledes frigøre ressourcer, der i dag bruges på censorbedømmelser af tusindvis af eksamensopgaver.

Der vil også være betydelige ressourcer at frigøre ved at reducere urimeligt store forberedelsesfaktorer og honorarer til censorer og lærere for eksamensarbejde. Det er ikke rimeligt, at det er bedre at være censor på gymnasiale uddannelser end på videregående kandidatuddannelser. Ministeriet sidder jo med ved overenskomstforhandlingerne, så ministeren har en meget direkte indflydelse på, at der kommer ændringer.

De frigjorte midler vil kunne anvendes til undervisning i de perioder, der i dag bruges til eksamen, således at eleverne kan få betydelig flere undervisningstimer og mere tid sammen med lærerne.

Bedre indlæring og evaluering
Det vil også fremme indlæringen markant, hvis der sker en løbende evaluering i forbindelse med undervisningen, - frem for periodiske eksamener med intensiv eksamenslæsning. Det er velkendt, at en stejl læringskurve også giver en stejl glemselskurve. En løbende evaluering koblet til undervisningen vil altså give en bedre læringstilvækst. Dertil kommer, at fremgangsmåden også giver et meget bedre billede af elevernes viden, færdigheder og kompetencer.

Og der er naturligvis brug for eksaminer og evalueringer på de gymnasiale uddannelser - af hensyn til eleverne, uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne. Men der spildes alt for mange ressourcer herpå i dag. Evalueringerne kan gennemføres med bedre læringsudbytte samtidig med, at store ressourcer føres tilbage til en forbedring af undervisningen.

Det er derfor også nærliggende at bringe ministeriets undersøgelse af lærernes undervisningstid ind i billedet. Det er i sig selv rystende, at lærernes tid til undervisning sammen med eleverne ligger nede på omkring en snes procent af arbejdstiden. Men når det samtidig fremgår af kommentarerne, at der anvendes omkring halvanden måned til eksamen, sættes tallene virkelig i perspektiv.

Sådan kan vi naturligvis ikke anvende ressourcerne i Danmark, når vi har ambitioner om, at vore unge skal sikres gode fremtidsmuligheder gennem uddannelser på et højt niveau. Det er på høje tid, at der gøres noget.

Ministeriet er på vej
Det er derfor meget glædeligt, at undervisningsministeren har nedsat en arbejdsgruppe under Monsterudvalget, der skal se på muligheden for at tilbageføre ressourcer fra eksamen til det, der er formålet med de tre år i gymnasiet: at give eleverne en god uddannelse. Med de mange muligheder, der er herfor, er der god grund til at vente, at gruppen får stor succes hermed.

Og der er jo ikke noget, der smitter som succes. Så mon ikke, at undervisningsministeren og videnskabsministeren snart ser på mulighederne for også at frigøre eksamensressourcer til uddannelsesformål på de videregående uddannelser.

Forrige artikel Hvem kan jeg blive? Velfærdssamfundets nye helt! Hvem kan jeg blive? Velfærdssamfundets nye helt! Næste artikel Et nyt og fair taxametersystem Et nyt og fair taxametersystem