Bedre image, tak!

DEBAT: Der skal mere end en 15 mio. kroners-kampagne med Martin Brygmann til at få flere elever på erhvervsuddannelserne, skriver DI-direktør Lars Goldschmidt.

Af Lars B. Goldschmidt
Direktør i DI

Flere fagfolk, tak! Det er overskriften på Undervisningsministeriets og Danske Erhvervsskolers nye kampagne for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Et bogstaveligt talt prisværdigt initiativ til 15 mio. kr.

Kampagnen er et skridt i den rigtige retning, fordi der lægges vægt på vigtigheden af selve det at tage en uddannelse. Det er nemlig ikke nok at kunne holde på en hammer, hvis man vil være faglært. Kampagnens formål er at rette op på erhvervsuddannelsernes image. Det er der brug for.

DI har gennemført analyser, der viser, at unge syntes, at der er markant større prestige forbundet med de job, faglærte får, end der er ved at gå på en erhvervsskole.

Brug for mere end kampagne
Udsagnet om, at vi får brug for flere faglærte, er også rigtigt. Det fald, vi kommer til at se i arbejdsstyrken de kommende årtier, vil først og fremmest ske blandt gruppen af faglærte, og det risikerer at påvirke virksomhedernes vækstmuligheder.

Men spørgsmålet er, om ikke der skal mere end sjov indpakning og Martin Brygmann til at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne. Unge kommunikerer hurtigere, end Martin Brygmann kan få os til at smile i et reklameindslag, og hvis ikke skolernes indhold og kvalitet lever op til deres forventninger, fravælges erhvervsskolerne til fordel for andre uddannelsestilbud eller et arbejde.

Brug for bedre image
Det, der først og fremmest er brug for for at skabe et bedre image omkring det at gå på en erhvervsskole, er et indhold og miljø, der giver prestige, fordi man lærer noget relevant, det ikke er hvem som helst, der kan lære.

Erhvervsskolerne skal kun åbne dørene for elever, der kan motiveres for at lære noget, og som fagligt og personligt har forudsætningerne til at kunne gennemføre. Andre unge skal tilbydes relevante alternativer, der kan løfte dem til den enkeltes højest mulige niveau.

Fokus på de dygtige elever
Vi skal genskabe vores fokus på dygtige håndværkere. Det er ikke nok, at skolerne tvinges til at have tilbud til de elever, der har svært ved at gennemføre en uddannelse. Der skal være tilbud til de dygtige elever fra den første dag, de træder ind på en erhvervsskole.

Bedre image handler også om vores - organisationers, skolers, politikeres og mediers - tilgang til erhvervsskolerne. Vi skal fokusere både på styrker og svagheder. Hvis vi konsekvent fokuserer på erhvervsskolernes svagheder og indsatsen for de svageste, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan det påvirker de unge, når de skal sætte deres kryds ud for den ungdomsuddannelse, de ønsker efter 9. klasse.

Forrige artikel Eleverne: Revolutioner afgangsprøverne Eleverne: Revolutioner afgangsprøverne Næste artikel Uddannelse til flere unge Uddannelse til flere unge