EUX: Det er der fremtidsdrømme i

DEBAT: Den nye EUX er en ambitiøs blanding af faglig og praksisnær undervisning. Det mener Anne Vang, erhvervsuddannelsesdirektør ved Niels Brock, men er bekymret for, at DA dømmer uddannelsen ude på forhånd.

Af Anne Vang
Erhvervsuddannelsesdirektør ved Niels Brock

Den nye EUX er et stærkt uddannelsesprodukt. Den er for ambitiøse, praktisk begavede unge. Unge, der både ønsker sig en praktisk erhvervsrettet tilgang til undervisningen og muligheden for læse videre.

Det vil man med den nye EUX i ryggen kunne på en bred vifte af mellemlange videregående uddannelser og erhvervsakademier. EUX’en er en erhvervsuddannelse, der giver mulighed både for en praktikplads og for at læse videre.

Faglig og casebaeret undervisning
Undervisningen på den nye EUX på handelsskolen vil til dels være casebaseret. Eleverne vil skulle lave konkrete virksomhedsplaner, sætte hjemmesider op, lave webshops og applikationer.

Men de vil også skulle have fag på A, B og C-niveauer, der kvalificerer til at læse videre. Netop i kombinationen af de to elementer ligger EUX’ens store styrke og konkurrencedygtighed.

Jeg tror på, at den både kan give elever en god fremtid og skabe dygtig arbejdskraft, Danmark har brug for.

Derfor blev jeg bekymret, da jeg så artiklen hos Altinget, hvor DA melder ud, at de frygter en EUX-fiasko og ønsker den gentænkt. Det gør de, fordi de er optagede af, at EUX har plads til netop det erhvervsrettede og praktiske element.

De frygter, at man er ved at hælde for mange og for fastlåste fag ind på for kort tid; at EUX’en blot bliver en variant af gymnasiet. Jeg er fuldstændig enig med DA i, at det erhvervsrettede element er essentielt for, at EUX’en bliver den succes, vi håber på.

Vi skal være ambitiøse med EUX'en
Men det er bekymrende, hvis DA dømmer EUX’en ude på forhånd. Der er i stedet brug for at gå i dialog med det politiske niveau og de faglige udvalg om indholdet af EUX’en.

Forklare, hvorfor det er så vigtigt, at både HD-lærere, ED-uddannede og bachelorer kan undervise på den, så den netop bliver erhvervsrettet. Lærerne på EUX’en skal være dem, der har prøvet at være ude i en virksomhed. Ikke dem, der kommer direkte fra universitetet eller fra tyve år i gymnasiesektoren.

Ligesom det er vigtigt, at man ikke binder så meget af de nye EUX-elevers tid til niveau-fag, at der slet ikke bliver plads til det praksisnære og virksomhedscase-baserede. Det er okay, at EUX-eleverne skal have travlt. Vi må gerne være ambitiøse. Men der skal være plads til det praktiske.

Jeg tror på, at folketingspolitikerne vil en både stærk og erhvervsrettet EUX. Visionen har været både klart og flot udtrykt af partierne bag reformen. Derfor tror jeg også på, at de er til at tale med både om fag og lærerkompetencer. Jeg håber, at DA vil være med til at tage den dialog fremfor at afskrive et godt tænkt produkt.

Forrige artikel DE-L: EUX er en del af fremtiden Næste artikel EL: Plads til både 10. klasse og efterskole EL: Plads til både 10. klasse og efterskole