CSR-chef: Afrikas unge skal kobles op til en digital fremtid

DEBAT: Hvis Afrikas unge skal have en chance på fremtidens digitale arbejdsmarked, skal den digitale infrastruktur nå ud til skoler i Ghanas landsbyer og Nigerias slumområder, mener Louise Koch, CSR-chef i Dell.

Af Louise Koch
Corporate Sustainability Lead for Dell i Europa, Mellemøsten og Afrika

Digital transformation kan sammenlignes med en flod. Den udvikles og forandres konstant. Og der er stor forskel på, hvordan floden ser ud på forskellige steder, og hvor meget fart der er på strømmen.

Men én ting er sikkert: Står man på bredden uden mulighed for at sejle med, bliver man sat af udviklingen.

Børn og unge, der vokser op under fattige kår, hvor rent vand, tilstrækkelig mad og toiletadgang er luksus, er langt fra at blive en fuldgyldig del af den digitale verden, selvom en stor del af dem har en mobiltelefon i lommen. Her er jeg enig i Ulla Tørnæs’ vision om at understøtte den afrikanske ungdoms drømme om at tage kvantespringet ind i den digitale verden af muligheder.

Digitale løsninger fremmer verdensmål
Selvom digitalisering ikke har fået en eksplicit plads i FN’s Verdensmål, er det vævet ind, at digitale løsninger vil spille en stor rolle i arbejdet for at nå dem. En analyse fra Accenture og Global E-Sustainability Initiative viser, at digitale løsninger kan være en drivkraft for samtlige 17 mål – og for halvdelen af de 169 delmål.

Størstedelen af verdens børn og unge har nu adgang til primær uddannelse. Det er i sig selv en bedrift. Men mange sidder fast i en dobbelt digital kløft, hvor de både mangler kompetencer og forbindelse til den digitale verden, mens resten af verden buldrer derudad og lader dem sakke længere bagud.

Hvis ikke digitalisering bliver en del af den primære uddannelse, mangler de unge stadig evnerne og går glip af mulighederne for at løfte sig selv og deres familier ud af fattigdommen og ind i floden af digitale jobs og muligheder.

Investér i digitalisering af skoler og uddannelse
Hvis vi skal give verdens børn og unge muligheder for at skabe sig en fremtid, er det helt afgørende første skridt at få udbygget den digitale infrastruktur. Næste skridt er at få koblet skolerne på. Det er forudsætningen for, at Afrikas unge kan blive en del af det digitale arbejdsmarked – eller blive innovative digitale iværksættere.

Og det kan lade sig gøre at koble skoler til den digitale infrastruktur – selv i slumområder eller isolerede landsbyer. For fem år siden implementerede Dell eksempelvis det første digitale klasseværelse i et slumområde i Lagos i Nigeria. Kort fortalt er det et klasseværelse i en container med solpaneler på taget, som er selvforsynende med energi til at drive 12 computere og ikke mindst serveren, der skaber forbindelsen til den fagre digitale verden på internettet og i skyen.

16 digitale klasseværelser lyder ikke af meget. Men det er ét eksempel på de hundredevis af projekter, Dell driver i 65 lande i samarbejde med 15 partnerorganisationer. Siden 2012 har vi nået mere end to millioner børn og unge med digital undervisning – og halvdelen af disse unge var i kontakt med teknologi for første gang.

Showcase: Digitale klasseværelser i Ghana
De digitale klasseværelser er en ’showcase’ til inspiration for andre. Eksempelvis har belgiske Televic og den belgiske regering henvendt sig til Dell i forbindelse med et ambitiøst program, hvor 242 klasseværelser i Ghana skal gøres digitale.

Oprindeligt var projektmodellen baseret på elektricitet fra dieseldrevne generatorer – ikke en god idé i en verden med klimaforandringer, svingende oliepriser og ikke mindst rigelig solenergi lige for hånden.

Baseret på Dells showcase er projektet blevet videreudviklet med en stærkere teknisk løsning, som sikrer højere driftssikkerhed og selvfølgelig har solenergi som primær forsyningskilde.

“Giv en mand en fisk, og han har mad i dag. Lær ham at fiske, og han har mad for livet,” er et gammelt kinesisk ordsprog og en velkendt traver i udviklingsbranchen. Oversat til den digitale tidsalder handler det ikke blot om at give en dreng eller pige en computer, men om at lære dem at sejle på den digitale flod og måske endda selv at være med til at forme floden eller bygge skibe, så endnu flere kan komme med ombord.

Forrige artikel Menneskerettigheds-institut: Teknologien skal styrke – ikke svække – borgernes rettigheder Menneskerettigheds-institut: Teknologien skal styrke – ikke svække – borgernes rettigheder Næste artikel Forsker-duo: Tre kritiske punkter, hvis ikke techvelopment skal blive en hvid elefant Forsker-duo: Tre kritiske punkter, hvis ikke techvelopment skal blive en hvid elefant