Lollands borgmester: Det er blik for det hele unge menneske, der virker

DEBAT: Vi møder i dag de unge på deres præmisser. For den helhedsorienterede indsats i Lolland Kommune, den virker, skriver borgmester Holger Schou Rasmussen (S).

Af Holger Schou Rasmussen (S)
Borgmester i Lolland Kommune

Jeg vil starte, hvor jeg sluttede sidst. Lolland Kommunes udgangspunkt er ikke det nemmeste, når det kommer til at få vores unge sikkert fra grundskolen over i ungdomsuddannelserne. Vi ligger højt i det sociale indeks, og vi er også en af de kommuner, som urbanisering og finanskrise har ramt hårdest. Vi starter med andre ord langt tilbage i feltet af danske kommuner.

Omvendt så står vi heldigvis med et godt udgangspunkt for at komme godt videre. Vi er førende inden for fødevareklyngen, helt i front inden for grøn energi, og hertil kommer selvfølgelig også byggeriet af Femernforbindelsen.

Fremtiden ser lys ud, men det ændrer ikke ved, at vi her og nu står med udfordringer. Det gælder også i forhold til målsætningen om, at 95-procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.

Flere penge per elev
Vores ansatte på skoleområdet gør et fantastisk stykke arbejde og på trods af vores placering tilbage i feltet, er det under fire procent, der ikke kommer videre i uddannelse fra 9. klasse. 

Det er imponerende. Men det næste spørgsmål, der melder sig, er selvfølgelig, hvad vi kan gøre for dem, der ikke kommer med? Både de fire procent, men også de endnu flere, som bliver indskrevet på en ungdomsuddannelse, men som ikke gennemfører den? Hvordan kan vi hjælpe dem med gennem nåleøjet?

I Lolland Kommune forsøger vi i første omgang at få så mange gennem nåleøjet ved at bruge flere penge per elev i grundskolen end gennemsnitskommunen. Det gør vi, fordi vi som provinskommune står med en større opgave end gennemsnittet. Men også fordi, ja, fordi vi vil have så mange som muligt med.

Så har vi Ungdommens Uddannelsesvejledning, som tager hånd om dem, som ikke kommer med i første omgang. 

Det gode arbejde, der allerede foregår, til trods, så kan vi se, at det ikke er tilstrækkeligt. Vi har brug for flere redskaber i værktøjskassen. 

På borgernes præmis
Inspireret af vores rigtige gode resultater med ”Helhedsorienteret indsats”, så starter vi nu en udviklingsproces for et projekt for vores unge, som af den ene eller anden årsag ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse. Den helhedsorienterede indsats går kort fortalt ud på, at vi samler de relevante medarbejdere på tværs af de siloer, søjler og sektorer, som kommunale forvaltninger altid er så rige på (men hvor venstre fod ikke altid ved, hvad højre laver).

Og så møder vi ikke mindst i højere grad borgerne på deres egne præmisser. Når det, vi hidtil har gjort, ikke er nok, så må vi gøre tingene på en anden måde – og det her virker, viser alle erfaringer.  

Vi er i Lolland Kommune meget opmærksomme på det kæmpe ansvar, vi har. Men det er selvfølgelig ikke en opgave, det kommunale Danmark kan løse alene.

Den lige vej til ungdomsuddannelse kan kun sikres gennem et konstruktivt samarbejde imellem kommuner, regioner og stat. Det gælder eksempelvis også i forhold til at sikre en bred palet af ungdomsuddannelser over hele landet, også i provinskommunerne, også på Lolland-Falster.

Det gælder om at give vores unge det bedste afsæt videre ud i livet, og det kan vi kun gøre sammen.

Forrige artikel DI: Find modet til at luge ud i 10. klasse DI: Find modet til at luge ud i 10. klasse Næste artikel Udannelsesforbundet: Ny institution må ikke være discount Udannelsesforbundet: Ny institution må ikke være discount