Inklusionsproblemer med store konsekvenser

REPLIK: Udfordringerne med inklusion i folkeskolen må ikke reduceres ned til et medieskabt fænomen - for når der er problemer med inklusionen, er konsekvenserne store, påpeger direktør Morten Berg.

Af Morten Berg
Direktør i PVB - Pædagogisk Vikarbureau Aps.

Jeg føler et behov for at gå lidt i rette med SFI-direktør Agi Csonkas konklusion vedr. problemer/ikke eksisterende problemer vedr. inklusion af elever med særlige behov i folkeskolen.

Jeg vil understrege, at jeg har fuld respekt for SFI og gerne læser artikler og redegørelser, som instituttet publicerer blandt andet på deres hjemmeside.

Jeg er bevidst om, at empirien hos os her i PVB - Pædagogisk Vikarbureau er væsentlig mere begrænset end den, som ligger til grund for den formentlig veludførte og brede undersøgelse, som SFI har gennemført.

Min bekymring er blot den, at de overskrifter, som jeg kunne læse i artiklen ”Eksperter i tvivl om inklusion” måske reducerer udfordringerne vedr. inklusion ned til et medieskabt fænomen.

Jeg er ikke pessimist, og blev faktisk også glad over at læse SFI’s konklusioner i artiklen, MEN:

Vi får jævnligt henvendelser fra skoler, hvor inklusionsopgaver i den grad har udviklet sig til projekter med store konsekvenser i form af sygemeldte medarbejdere, frustrerede forældre samt ikke mindst et barn ude af trivsel. Skolerne efterspørger støttekonsulenter med ganske særlige kompetencer til at arbejde med børn, som har store problemer i hverdagen.

Jeg medgiver, at vores billede kun udgør et lille udsnit af de danske skoler, men vil påpege, at de steder, som så HAR problemerne, oplever, at dette har store konsekvenser.

Det er vigtigt, at disse skoleledere, lærere, børn og forældre ikke negligeres som følge af en positiv artikel i Altinget.

 

Forrige artikel Karakterkrav til gymnasiet skal løfte fagligheden Karakterkrav til gymnasiet skal løfte fagligheden Næste artikel SF: Skoleelever skal programmere computerspil SF: Skoleelever skal programmere computerspil