HF-studerende får en stemme

DEBAT: DGS vil nu også tale HF-studerendes sag, siger formanden for gymnasieeleverne, Mina Bernadini.

Af Mina Bernadini
Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

I forbindelse med evalueringen af gymnasiereformen blev det forslået, at HF'erne skulle have standpunktskarakterer. Forslaget mødte modstand fra især HF-lærerne. Mange HF-elever har netop valgt HF, fordi der ikke gives standpunktskarakterer.

Alligevel var elevernes stemme ikke særlig tydelig i debatten. Det kan skyldes, at den organisation, der tidligere organiserede kursisterne, Landssammenslutning Af Kursister (LAK) er som sunket i jorden. Der er med andre ord ingen national samling på kursistrådene ude på HF-centrene.

I DGS behandlede vi derfor her i weekenden på vores landsmøde et forslag om at også tale kursisternes sag. Denne beslutning beror bl.a. på, at vi i forvejen hjælper skoler med HF og studenterkursus.

Samme problemer som gymnasieeleverne
Ser man på de problemer, som HF-kursisterne står over for, er der store ligheder med dem, som de andre ungdomsuddannelser står over for: højt frafald, høje klassekvotienter, brugerbetaling og ikke mindst en stadig ikke afsluttet diskussion om, hvilken rolle tværfagligheden skal spille.

Forskellene mellem HF og den traditionelle STX-uddannelse bunder især i, at det kun er et toårligt forløb, hvilket naturligt nok medfører, at man ikke har lige så mange obligatoriske fag og fagene ikke afsluttes på lige så højt niveau.

Det betyder også at flere fag er slået sammen f.eks. kulturfag, der består af både samfundsfag, historie og religion. Det giver nogle diskussioner om tværfaglighed og ikke mindst retssikkerhed, som DGS også har rejst i forbindelse med AT (Almen Studieforberedelse).

Endeligt er der som på gymnasierne også behov for at styrke elevdemokratiet. Derfor vil DGS den kommende tid arbejde tæt med kursistrådene, så HF'ernes stemme for alvor kan blive hørt.

Forrige artikel Erhvervsskolerne - rekrutteringscenter til fremtidens jobmarked Erhvervsskolerne - rekrutteringscenter til fremtidens jobmarked Næste artikel 3-årige videregående uddannelser en god ide 3-årige videregående uddannelser en god ide