Gymnasiet trænger (virkelig!) til en ny overenskomst

DEBAT: En ændring af gymnasielærernes overenskomst er hårdt tiltrængt. Den nuværende minutiøse gennemgang af lærernes arbejde efterlader nemlig ikke rum til udvikling inden for tværfaglighed, fleksibilitet og pædagogik. Sådan lyder det fra Jens Boe, GR.

Af Jens Boe Nielsen
formand for Gymnasieskolernes Rektorforening

Sidste uge bød på hele to anbefalinger af, at man ændrer gymnasielærernes overenskomst. Først fra Pluss-Leadership, som ligger i forlængelse af tidligere tilsvarende undersøgelser med tilsvarende resultater, og senere på ugen fik vi så selveste Rigsrevisionens ord for, at gymnasielærernes arbejdstid administreres efter en uhensigtsmæssig overenskomst, som derfor bør ændres.

Konklusionerne er ikke overraskende - dem kender vi i forvejen. Et væld af konsulentfirmaer, internationale organisationer og forskellige medier har gennem tiderne konkluderet, at gymnasielærerne bruger en forholdsvis lille del af deres arbejdstid på at undervise i klasseværelset. Deri intet nyt. Det afgørende nye i denne uge er, at regeringen nu melder ud, at man vil handle på det.

Jeg håber, den udmelding er regeringens forsøg på at prime forud for overenskomstforhandlingerne i foråret 2013. For gymnasiet trænger virkelig til en ny overenskomst!

Splittende overenskomst  
Vi har brug for nogle grundlæggende nye og anderledes arbejdstidsregler. Ikke fordi gymnasielærerne skal arbejde mere, men fordi de allerede i dag arbejder helt anderledes, end de har gjort hidtil - og det er en udvikling, som skal fortsætte og understøttes af overenskomsten. Det bliver den ikke i dag, hvor der er en voldsom diskrepans mellem lærernes overenskomst og det job, de rent faktisk udfører. 

På den ene side har vi et gymnasium med et højt ambitionsniveau i forhold til tværfaglighed, fleksible undervisningsformer, konstant pædagogisk og faglig bevægelse, nye vejledningsmåder og evalueringsformer. På den anden side står en gymnasielæreroverenskomst med en absolut og minutiøs gennemgang af samtlige af lærernes opgaver, især i forhold til traditionel klasseundervisning - samt en nøje afregning af den tid, der er afsat til at løse hver eneste øvrig opgave. Overenskomsten er med andre ord så detaljeret, at den ikke rummer plads til, at gymnasiet kan udvikle sig. Det hænger ikke sammen.

Overenskomst skal passe til arbejdet 
Jeg læste torsdag i Berlingske et læserbrev af nogle gymnasielærere, som i et forsvar for overenskomsten mente, at så måtte man reformere gymnasiet - underforstået, så det passede bedre til lærernes overenskomst! Men det er den omvendte logik. Overenskomsten skal passe til arbejdet. Ikke omvendt.

Jeg håber derfor, at vi i 2013 endelig får en tiltrængt ændring i GL-overenskomsten, så vi kan skabe en moderne arbejdsplads for de fagligt dygtige akademikere, vi har ansat.

 

Forrige artikel Regeringen sylter modersmålsundervisning Regeringen sylter modersmålsundervisning Næste artikel Samarbejde om uddannelser gavner væksten