Erhvervsuddannelserne sjofles af vejledere

DEBAT: Erhvervsuddannelserne nedprioriteres af lærere og vejledere, der rådgiver de unge om uddannelsesvalg, og det kan give mangel på arbejdskraft i fremtiden, mener Gerner Wolff-Sneedorff. Han efterspørger en bredere indsats, der skal forbedre erhvervsuddannelsernes ry.

Gerner Wolff-Sneedorff
Godsejer og formand for Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A)

Agenda har fornylig offentliggjort en kedelig statistik, der viser, at erhvervsuddannelserne i Danmark sjofles. Langt de fleste lærere og vejledere anbefaler unge at tage en gymnasial eller videregående uddannelse i stedet for at tage en erhvervsuddannelse.

Vil give mangel på arbejdskraft
Tallene er bevis på en kedelig trend, specielt fordi det primære erhverv og særlig fødevareproduktionen er vigtig for Danmarks fremtid. GLS-A ser gerne, at der kommer flere studerende på erhvervsuddannelserne, idet arbejdsgiverne også i fremtiden skal bruge kvalificeret arbejdskraft, og vore medlemmer tager gerne elever i forbindelse med deres uddannelser.

Den tilsyneladende ringeagtelse af erhvervsuddannelserne i Danmark kan i fremtiden vise sig at give udfordringer, da de berørte industrier i langt større grad end nu vil blive tvunget til at importere arbejdskraft eller udflage produktionen.

En bredere indsats efterspørges
Blot 14 procent af danskerne vil anbefale en erhvervsuddannelse til en ung, der netop har afsluttet grundskolen, mens EU-gennemsnittet ligger på 33 procent.

GLS-A efterspørger derfor en bredere indsats, der skal forbedre erhvervsuddannelsernes ry blandt lærere, vejledere og de unge. Erhvervsuddannelserne fører ofte til både spændende og alsidige mellemlederjobs med stor variation i arbejdsopgaverne, både dagligt og set over årene.

Giver mange karrieremuligheder
I de tilfælde, hvor der er decideret sæsonarbejde, vil man ofte se den erhvervsuddannede som leder for de sæsonansatte, som kan være af både dansk og udenlandsk herkomst.

Erhvervsuddannelserne giver genvej til et væld af karrieremuligheder, både teoretiske og praktiske.

 

Forrige artikel Social- og sundhedsskolernes rolle i regeringsgrundlaget Næste artikel Faglighed – Ja selvfølgelig! Men hvad er det? Faglighed – Ja selvfølgelig! Men hvad er det?