DLF: Folkeskolen har et ansvar for at forebygge digitale krænkelser

Lærere skal uddannes i at ruste eleverne til en digital verden, hvor de kan udsættes for krænkelser. Eleverne skal gennem oplysning og forældresamarbejde lære at værne om privatlivet, gennemskue konsekvenser for deling af indhold, samt kende og sætte grænser, skriver Regitze Flannov.

For nylig udkom Justitsministeren og regeringen med ni forslag til, hvordan man bekæmper digitale krænkelser af børn under overskriften ’Værn mod voksne, der krænker børn’.

Det bakker vi i Danmarks Lærerforening op om.

For i takt med, at udviklingen i Danmark går mere og mere i retning af en øget digitalisering, bliver fokus på digital dannelse afgørende for vores liv og trivsel.

Denne opgave kan folkeskolen i høj grad understøtte.

Det betyder, at opgaven med at danne og uddanne eleverne langt fra længere kun handler om, hvordan vi er sammen i den fysiske verden. Det handler i høj grad også om, hvordan vi lever vores digitale liv online på iPaden, computeren og telefonen.

Mere end bare undervisning
Den øgede digitalisering stiller større krav til lærerrollen, der med den digitale udvikling er blevet mere kompleks.

Ikke nok med at lærerne skal holde fokus på, hvad der sker offline, skal der også være fokus på, hvad der sker online.

Derfor er det også vigtigt, at vi får fokus på lærernes uddannelse og efteruddannelse.

Lærerne har en vigtig opgave med at ruste eleverne til en digitaliseret verden, hvor de kritisk kan vurdere information og kommunikation og være socialt bevidste.

De skal være klædt på til at værne om privatlivet og gennemskue konsekvenser for deling på sociale medier. Det handler om at kende sine grænser og sætte grænser i tide.

Vi skal også klæde eleverne på, så de ved, at det er okay at tage en timeout, hvis der er noget, man er i tvivl om, hvorvidt er en god idé. Og at man ikke deler et billede af sig selv uden at have tænkt sig grundigt om. For deling af billeder af den ene eller anden karakter kan forfølge én resten af livet.

Vi klæder dem bedst på ved at skabe et refleksionsrum. Sådan et er folkeskolen. Det er et rum, hvor samtalen om digital adfærd og sikkerhed skal have plads.

Løftes med forældresamarbejde
Gennem skolens fag og undervisning kan lærerne understøtte eleverne i mødet med den øgede digitalisering, så de bliver i stand til at handle med selvstændig dømmekraft, men hvor eleverne også kan tage kritisk stilling til de nye muligheder og organiseringsformer, som en digital verden giver.

Opgaven er vigtigt, men det er ikke en opgave, skolen kan løfte alene. Det ansvar løfter vi allerbedst, når vi gør det i fællesskab – for eksempel gennem et stærkt forældresamarbejde.

Her skal vi facilitere gode debatter på forældremøder, hvor fællesskabet omkring børnene kan sætte ind. Det er et vigtigt forebyggende tiltag i forhold til at beskytte eleverne mod digitale krænkelser og online mobning.

Men det handler også om, at forældrene skal turde interessere sig for, hvad det er, deres barn sidder og laver med telefonen, iPaden eller computeren. Forældre må gerne spørge interesseret ind til, hvad der sker på telefonen.

Det er netop sammen, at vi sørger for at gøre eleverne klar til at være en del af vores samfund, både online og offline.

Derfor er det en opgave, vi må og skal løfte i fællesskab. Sådan beskytter vi børnene mod digitale krænkelser.

Forrige artikel Handelsskoleelever: Udkantselever må ikke være mindre værd Handelsskoleelever: Udkantselever må ikke være mindre værd Næste artikel Borgmester, rektor og fagforbund i opråb: Udflytning af uddannelser vil øge pædagog- og lærermanglen i hovedstaden  Borgmester, rektor og fagforbund i opråb: Udflytning af uddannelser vil øge pædagog- og lærermanglen i hovedstaden