Det faglige miljø fastholder eleverne

DEBAT: Det faglige miljø er en af de vigtigste fastholdelsesparametre på erhvervsskolerne. Derfor er det vigtigt med dygtige faglærere og tidssvarende udstyr, skriver Kim Von Bülow, afdelingsleder på CPH West.

Af Kim Von Bülow
Afdelingsleder på CPH West

Der er skrevet rigtigt meget om frafaldet på erhvervsuddannelserne; der er lavet undersøgelser, der er udarbejdet handlingsplaner, gennemført projekter, taget initiativer og lovgivet med det formål at nedbringe frafaldet.

Udgangspunktet har været, at der er noget galt med erhvervsuddannelserne, og/eller der må være noget, de kan gøre bedre. I den dominerende tænkning er man altid i stand til at gøre noget bedre, så den præmis accepterer jeg (selv om det kunne være sjovt at indtage det modsatte synspunkt).

I denne artikel vil jeg tage praktikker-brillerne på og kun fokusere på egne observationer og oplevelser. Det gør jeg vel vidende, at man faktisk gerne må slå på personer med praktikker-briller på!

Flere problemstillinger ved opstart
Virkeligheden i min praksis (den virkelighed, der eksisterer på et bestemt sted for nogle bestemte mennesker) fortæller, at frafald ”kun” er et mærkbart problem i starten af grundforløbet. Det er her vi møder en bred vifte af problemstillinger hos eleverne, som bliver imødekommet af kontaktlærere, mentorer, socialrådgivere, vejleder og psykologer.

Valg af en erhvervsuddannelse er åbenbart traumatiserende, eller så er der noget galt på forhånd! Vi bruger rigtig meget tid på disse elevers præ-læring (eget begreb).

Præ-læring er ikke relateret til en faglighed, men udelukkende på elevens valg. - Er du det rigtige sted? Ved du hvor du er? Ved du hvad du vil? - På elevens adfærd, fremmøde, opførelse, tilstedeværelse, modenhed osv. – og på elevens situation – faglige forudsætninger, boligforhold, økonomi, diagnoser, misbrug osv.

Jeg er ikke overrasket over, at en del af disse elever giver op trods vores mange tilbud om hjælp: hjælpen kommer ganske enkelt for sent, og vi har kun en begrænset tid til at rette op på elevens udfordringer, før de mødes af faglige og personlige krav fra skole og virksomheder. Denne elevgruppe omfatter ca. 1/5 af de elever, vi optager.

Skal vi blive dygtigere til at imødekomme elever?
En stor del af den resterende gruppe af elever, der fastholdes i uddannelse, er bestemt ikke uden udfordringer; de benytter flittigt vores ovennævnte hjælpeprogrammer, og for dem virker det! Forskellen er at de ”kun” er ramt på en eller 2 fronter (ex. svage forudsætninger og diagnose); de virkeligt frafaldstruede er ramt på langt flere.

Spørgsmålet er så, om vi er dygtige nok til at imødekomme disse elever -men spørgsmålet er lige så meget, om vi skal blive dygtigere? Og hvad sker der med det faglige miljø med mange udfordrede elever? Prioritering af tid og resurser er vigtig for erhvervsskolerne, der skal stå til regnskab overfor erhvervslivet med hensyn til kvalificeret arbejdskraft.

Kampen mod frafald er altså kraftigst i starten af uddannelserne. Når vi kommer et stykke frem i uddannelsen, falder tingene mere til ro. Eleverne bliver inkluderet i et fagligt miljø, der i sig selv er fastholdende.

Fagligheden skal styrkes
Det faglige miljø (forstået bredt) er en af de vigtigste fastholdelsesparametre på erhvervsskolerne. På skolerne skal dette understøttes af dygtige faglærere og tidssvarende udstyr. Dette er to forhold, der ikke har haft den store bevågenhed i debatten. Der er virkelig store muligheder for at søge eksterne midler til pædagogisk opkvalificering og til nye strukturer og samarbejdsflader.

Det er ikke fordi, pædagogik og nye strukturer ikke er vigtige, men der er brug for en bedre balance, især når det faglige miljø bredt forstået fastholder eleverne og understøtter erhvervsskolernes formål.

Et andet væsentligt punkt, der har stor betydning for fastholdelse er læringsudbytte, er faglærernes evne til at skabe relationer til eleverne. Vi arbejder intenst med dette forhold i vores LP arbejde (Læringsmiljø og Pædagogisk analyse), og vi kan empirisk bevise, at det virker.

Konklusionen er, at selvfølgelig kan vi blive bedre, men vi har også brug for hjælp, hvis opgaven skal løftes i endnu højere grad. Hjælp til at håndtere de overudfordrede elever, og hjælp (eller fokus) til at styrke de faglige miljøer.

Forrige artikel EL: Plads til både 10. klasse og efterskole EL: Plads til både 10. klasse og efterskole Næste artikel Seks veje til mindre frafald på erhvervsskolerne Seks veje til mindre frafald på erhvervsskolerne