Danske Gymnasier: Gymnasiet spiller i høj grad med

DUPLIK: Vi skal ikke tale de forskellige uddannelser ned. Tværtimod skal flere unge måske have dobbeltuddannelse, skriver Birgitte Vedersø, formand i Danske Gymnasier.

Af Birgitte Vedersø
Formand, Danske Gymnasier

Et stort tillykke til alle de unge, der gjorde en kæmpe indsats ved DM i Skills i Herning for nylig.

Dygtigt håndværk aftvinger respekt, og det er en fornøjelse at se unge bruge deres viden og talent med så gode resultater.

I gymnasiet kender vi det fra de mange dygtige elever, som hvert år også deltager i et utal af konkurrencer nationalt og internationalt. Det motiverer og inspirerer.

Uddannelse er nemlig vejen frem, og vi får brug for dem alle – både de dygtige murere og matematikere.

Når vicedirektør Mads Schmidt Haagensen fra SOSU Herning i et indlæg her på Altinget spørger mig, om løsningen på at få flere faglærte alene handler om, at erhvervsskolerne sender en invitation til unge, der i dag slet ikke får en ungdomsuddannelse, så er dette selvfølgelig ikke svaret.

En del af disse unge får forhåbentlig også gavn af den nye FGU.

Jeg bliver også spurgt til, om Danske Gymnasier vil bidrage til, at der kommer flere dygtige faglærte. Det vil vi selvfølgelig.

Vi vil bidrage til, at ungdomsuddannelserne på tværs klæder de unge på til at møde samfundets omskiftelige krav bedst muligt.

Unge skal både have faglært og gymnasial uddannelse
På langt sigt kan en del af løsningen måske være, at flere unge både får en faglært og en gymnasial uddannelse i bagagen.

Mon en elektriker tager skade af at have en hf-eksamen med sig? Næppe.

Måske kan vi også indrette uddannelsessystemet på en måde, så de unge nemmere kan kombinere det boglige og det erhvervsrettede.

Det kaldes dobbeltuddannelse, men måske er det bare dobbelt så godt for både den enkelte unge, for virksomhederne - og i sidste ende for samfundet. 

Men når Mads Schmidt Haagensen indirekte opfordrer os til at løse udfordringen ved at ”forstyrre den succes, som stx og hf helt rigtigt er”, synes jeg, at kæden hopper af.

Vi skal tale uddannelserne op og ikke ned. Og som et gammelt mundheld siger: "if it ain't broke, don't fix it".

Forrige artikel Debat: Digitale krænkelser kalder på et kørekørt til unge Debat: Digitale krænkelser kalder på et kørekørt til unge Næste artikel KL: Nye initiativer skal få alle skoler i mål med reformen KL: Nye initiativer skal få alle skoler i mål med reformen