Aalborg-skoler foreslår Juniorcolleges

DEBAT: Aalborg Handelsskole og University College Nordjylland vil med inspiration fra USA samtænke ungdomsuddannelser og universiteter i såkaldte juniorcolleges. 

Af Poul Søe Jeppesen og Henriette R. Eduardsen
Hhv. direktør Aalborg Handelsskole og uddannelseschef University College Nordjylland

Gennem mange år har det ærgret os voldsomt, at det danske uddannelsessystem på mange områder er stift og ufleksibelt, når det gælder elevers og studerendes overgange mellem uddannelsesniveauer, sektorer og institutionstyper. Vi trænger til genveje, til succes og til bedre talentpleje.

Et oplagt eksempel er handelsstudenters overgang til videregående studier som f.eks. markedsføringsøkonom, finansøkonom og serviceøkonom, der udbydes på erhvervsakademier og University Colleges. Her begynder dimittenderne fra handelsgymnasierne typisk sammen med almindelige studenter og HF’ere (med al respekt for dem).

Men dette til trods for, at handelsstudenterne i deres gymnasietid har haft tre års undervisning i kernefagene afsætning og virksomhedsøkonomi og tillige har nået et relativt højt teoretisk niveau i fag som international økonomi, erhvervssprog og erhvervsret – alligevel får de ingen merit. Disse fagområder er ellers en væsentlig del af ovennævnte erhvervsakademiuddannelser.

Groft sagt betyder det, at handelsstudenterne i bedste fald spilder deres tid og hvad værre er – de bliver ikke udfordret i den første del af studiet. De keder sig, går ned i gear og får ikke udfoldet deres potentiale!

Amerikansk model
Den manglende fleksibilitet i uddannelsessystemet, og at man ikke i højere grad samtænker uddannelsesniveauerne og institutionstyperne, gør dette til en samfundsøkonomisk dyr model!

Hvordan løser vi så denne absurde problemstilling? Jo, vi finder inspiration i USA, hvor man har etableret såkaldte ”Early College High Schools”, som er ungdomsuddannelsesinstitutioner, der indgår i et partnerskab med et ”community college”.

I USA går halvdelen af alle studerende på videregående uddannelser på et community college, så det er en væsentlig sektor. Undervisningsplanerne, fagområderne og undervisningsforløb bliver samtænkt og integreret, således at talentfulde elever i stedet for ”at køre i slæbegear” kan accelerere og gennem ungdomsuddannelsen opnå ”dual credit” – altså betydelig merit på videregående studier. Det er der perspektiv i.

Overført til Danmark
Gennem denne partnerskabsmodel etablerer man en fleksibel brobygning og adgangsveje, så elever bliver udfordret og engageret via uddannelsesforløb på højere niveau. Man bringer således collegeniveauet ind på ungdomsuddannelsesinstitutionerne, og eleverne bliver hurtigere egentlige studerende, idet collegekulturen og studiemiljø integreres i High School-miljøet.

Det giver gunstige virkninger i form af hurtigere studieforløb, mindre studiegæld, tidligere indsats på arbejdsmarkedet og mindre frafald på de videregående uddannelser. 

Hvordan ville en dansk model så se ud?

Jo, vi kan starte med at etablere Junior Business Colleges for talentfulde elever, hvor der etableres et partnerskab med f.eks. det lokale University College med henblik på at tilbyde elever sammensatte uddannelsesforløb, som resulterer i både et studentereksamensbevis fra Handelsgymnasiet samt ½ års merit på relevante erhvervsakademiuddannelser.

Det halve års merit ville i stedet også kunne erstattes af målrettede talent- eller overbygningsforløb, som kunne bringe elevernes viden endnu længere. I praksis kan det lade sig gøre via koordinerede uddannelsesforløb, hvor handelsgymnasieelever følger et forløb på University College, eller lektorer fra University College gennemfører forløb på handelsgymnasiet. Ligeledes kan der blive tale om kurser via online undervisning, som eleverne kan gennemføre efter normal skoletid.

Nordjylland er klar
Vi er helt med på, at ovenstående tanker vil blive modtaget med skepsis og fremdragelse af alle barrierer, der umuliggør sådanne fleksible forløb i Danmark. Men hvis de to ministerier på uddannelsesområdet i Danmark vil være med til at nedbryde institutionsgrænser og fremme sømløs overgang og undgå spild af talenter, er vi sikre på, at der kan udvikles spændende modeller til gavn for fremtidige elever/studerende og erhvervslivet, som vil modtage dimittender, der vil kunne være nået længere og få mere viden – vel og mærke på den samme tid.

I Nordjylland er vi klar, og Aalborg Handelsskole er via en indgået samarbejdsaftale allerede i dialog med University College Nordjylland om udvikling af alternative modeller. Desuden har vi reserveret domænenavnet juniorcollege.dk, så vi håber på ministeriernes velvillighed.

Forrige artikel Udviklingschef: Cepos skyder med forkerte påstande Udviklingschef: Cepos skyder med forkerte påstande Næste artikel Egelund: Husk det positive i en længere skoledag Egelund: Husk det positive i en længere skoledag