Dygtige skoleelever giver råd til mere

DEBAT: Den økonomiske gevinst ved at løfte uddannelsesniveauet er større end de danske olie- og gasreserver, skriver Jørgen Søndergaard, formanden for skolens rejsehold.

Af Jørgen Søndergaard
Formand for skolens rejsehold

Der er god grund til, at danske politikere tager det alvorligt, når danske skoleelevers kompetencer ikke er blandt de bedste i verden. Det har meget betydelige konsekvenser for den fremtidige økonomiske vækst.

Hvis Danmark forsat skal være et af klodens rigeste lande, kræver det, at den fremtidige danske befolkning er blandt verdens dygtigste.

Debatten om, hvad uddannelsessystemet kan bidrage med i forhold til fremtidens velstand, handler alt for ofte kun om, at flere skal have en uddannelse. Det er selvfølgelig vigtigt, men det er langt fra tilstrækkeligt. Fremtidens velstand er også i høj grad afhængig af, at de færdiguddannede bliver enormt dygtige. Og det kan kun lade sig gøre, hvis folkeskolen leverer elever, der har et højt fagligt niveau og en stor appetit på videre uddannelse. Det ville faktisk samtidig løse problemerne med, at for få får en uddannelse.

Økonomisk guldgrube
Om det faglige niveau i folkeskolen er på højde med niveauet i andre lande, kan vi blandt andet finde ud af ved at sammenligne de såkaldte PISA-resultater. Her er nemlig tale om prøver, der er sammenlignelige fra land til land, og som stilles til elever på samme alderstrin i de forskellige lande.

Indtil nu har Danmark ligget i midterfeltet blandt de lande, der er medlem af OECD. Vi halter langt efter resultaterne i for eksempel Finland. OECD har i en ny undersøgelse forsøgt at sætte tal på, hvor meget disse forskelle i skoleelevernes resultater betyder for samfundsøkonomien. Og det er ikke småting. Det er så afgørende, at det kan være svært at finde noget, der er lige så vigtigt for samfundsøkonomien.

Den slags beregninger skal selvfølgelig tages med et stort gran salt. Men det er nu alligevel tankevækkende, at OECD regner sig frem til, at fordelen for Danmark, hvis folkeskolen kom på omgangshøjde med den finske, ville være langt større end værdien af de samlede danske olie- og gasreserver i Nordsøen.

Lang vej
Potentialet er altså stort, hvis vi kan hæve niveauet i folkeskolen. Til gengæld er vejen lang. Enhver forbedring er mindst 10 år undervejs, fordi den skal starte helt fra de mindste klasser. Derfor er det vigtigt at komme i gang så hurtigt som muligt.
Vi kan heller ikke bare kopiere, hvad andre lande gør. Vi må selv skabe en skole, der kan måle sig med de allerbedste i verden. Det vil skolens rejsehold i de kommende måneder komme med sit bud på.

Forrige artikel Virksomhederne skal presses til at tage flere lærlinge Virksomhederne skal presses til at tage flere lærlinge Næste artikel Danmark skal lære af Singapore