Giv lærerne et efteruddannelsesløfte

DEBAT: Vi ved, hvad der virker på elevers skoleresultater. Vi ved, hvor man får mest for pengene. Det er ved at investere i lærerne, skriver Thorkild Thejsen, der er chefredaktør for fagbladet Folkeskolen.

Af Thorkild Thejsen
Chefredaktør for fagbladet Folkeskolen

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) har groft sagt to skud i sin skolekanon:
1) "læsning er alle fags moder", og 2) "faglighed, faglighed og faglighed".

De samme meldinger lyder ikke overraskende fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), og nu skal folkeskolen så til eksamen - eller til 360-graders-eftersyn, som han kalder det.

Derfor har Statsministeriet håndplukket en flok elever, lærere, skoleledere og forældre til at møde op på Marienborg og fortælle om, hvordan det går i skolen. Hvorefter organisationsledere og andre skoleinteressenter kommer i en kort audiens hos statsministeren, vicestatsministeren og undervisningsministeren om det samme.

Bertel burde selv til eftersyn
Men egentlig burde det vel være Bertel Haarder, der lagde sin portfolio frem og viste, hvad han har præsteret i de mange år, han har resideret i Frederiksholms Kanal 21!

Nogle af eksamensspørgsmålene kunne for eksempel lyde:

  • Har du sikret, at alle elever lærer at læse - og at læse godt, kære Bertel Haarder?

  • Har du sikret, at børn af indvandrere bliver integreret socialt og kommer fagligt på niveau med danske elever?

  • Har du sikret en læreruddannelse, hvor studerende kan vælge naturfag, så de kan komme ud og begejstre børn og unge?

  • Har du sørget for, at 95 procent af en ungdomsårgang får en uddannelse?

Nej, vel, kære Bertel. Helt gode er dine resultater ikke. Måske kun til karakteren 2 på den nye skala.

- Nej, nej, nej, kan man næsten høre eksaminanden indvende.

- Det er ikke retfærdigt. Jeg har slidt og knoklet i årevis.

Men sådan er det altså ved eksaminer, Bertel Haarder. Dér er du helt alene. Gruppeeksamen er afskaffet, du har ikke nogen til at støtte dig. Det er dine præstationer, dine resultater - eller mangel på samme - der bliver vurderet. Snak alene, giver ikke højere karakter.

Det står i Haarders elevplan
Men lad os da bladre lidt i din portfolio og tale om, hvad der kunne skrives om i din elevplan:

Det går heldigvis meget bedre med læsningen. Men der er stadig alt for mange elever, der ikke får den hjælp og støtte, de har brug for. Og dine dyre nationale test viser ikke en pind om, hvordan eleverne kan hjælpes. De viser bare, at behovet er der.

Og her kommer så et godt råd, Haarder: Sørg for bedre uddannelse af lærerne. Professor Carsten Elbro har for flere år siden påvist, at længerevarende efteruddannelseskurser af lærerne giver bedre elevresultater. Ikke gå-hjem-møder eller andre korte kurser. Men efteruddannelsesforløb på mindst 40 timer. Så rykker det for alvor.

Og hvis du vil score højt hos Lars Løkke på Marienborgmødet om folkeskolen, så fortæl ham, at han skal supplere sit læseløfte til eleverne med et efteruddannelsesløfte til lærerne.

Hvis du havde læst på lektien i tide i stedet for at fare rundt og slå på lærerne, ville du for længst have opdaget forskningsrapporten "Ekonomiska resursers betydelse för pedagogiska resultat", som Jan-Eric Gustafsson og Eva Myrberg lavede til den svenske undervisningsminister i 2002. Dér dokumenterer de entydigt, at den måde, man får mest for pengene, er ved at investere i læreres uddannelse.

Invester i lærerne
Hvis har brug for at camouflere, at du dengang ikke viste rettidig omhu, kan du måske nøjes med at henvise til den new zealandske forsker John Hatties helt nye rapport "Visible Learning. A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relatting to Achievement". Han når nemlig frem til det samme: Man får mest for pengene - og de bedste skoleresultater for alle - ved at investere i lærernes grund- og efteruddannelse.

Begynd gerne med et efteruddannelsesløfte. Det vil løfte både læseniveauet og lærerfagligheden.

Forrige artikel Hvorfor skal vejledningen afprofessionaliseres? Næste artikel Folkeskolens værdier skal også drøftes! Folkeskolens værdier skal også drøftes!