Held og lykke til Løkke og Hedegaard

DEBAT: Debatten om klimaændringerne fylder også i folkeskolen, men det kan nationale test modarbejde, skriver formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

Af Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening

Danmark er på den anden ende. Statsledere fra hele verden aflægger København besøg, og selv Obama dukker op.

Målet for næsten alle, der kommer, er at nå en aftale om reduktion i CO2-udslippet. En aftale, der ifølge langt de fleste forskere vil være afgørende for levevilkårene i store dele af verden.

Selv om stort set alle har et mål om at kunne indgå i det mindste en politisk aftale, ved vi godt, at det bliver uhyre svært. Derfor er der også al mulig grund til at ønske forhandlerne held og lykke og fortælle dem, at vi bakker 100 procent op om deres indsats for at få aftalen i hus.

Klimadagsordenen fylder naturligvis også i folkeskolen og er et godt eksempel på, at den faglighed, vi skal udruste eleverne med, er langt mere kompleks end det ofte fremgår af debatten om folkeskolens opgave.

Elever i den globale verden
Eleverne har brug for grundlæggende viden om, hvad drivhusgasser og menneskeskabt global opvarmning er - også selv om de ikke har planer om en karriere som klimaforsker eller meteorolog.

De har brug for at kunne forholde sig til handlemuligheder i deres egen hverdag, som kan have betydning for klimaet. Både derhjemme og på skolen. De skal have kendskab til mulige konsekvenser af den globale opvarmning - i Danmark og andre steder i verden.

De har brug for en grundlægende viden om konsekvenser af forskellige måder at indrette samfundet på, hvad enten det handler om transport, energiproduktion eller fødevarer. De har brug for at kunne forstå betydningen af at agere i fællesskab i det nære samfund og i den globale verden.

Og de har ikke mindst brug for at kunne forholde sig til - og deltage i - debatten om globale klimaændringer.

Nationale test kan ikke måle alt
Når folkeskolen i disse år dynges til med PISA-målinger og nationale test, er det værd at huske på, at skolens opgave er meget andet og mere end det, der kan måles i en test.

Skolens almendannende opgave er ikke bare en forudsætning for, at fremtidens borgere kan forholde sig aktivt til udfordringer som global opvarmning, den er i sig selv fundamentet for, at vi også i fremtiden kan opretholde et levedygtigt demokratisk samfund.

I folkeskolen skal vi tage et medansvar for det lange seje træk, der skal til for at for at sikre, at vi overalt i verden tager et medansvar for at aflevere en bæredygtig klode til de kommende generationer.

I de kommende dage har to danskere et helt særligt ansvar for, at vi får gode forudsætninger for det. Derfor vil vi ønske held og lykke til Løkke og Hedegaard. I har vores fulde opbakning til jeres indsats på klimatopmødet.

Forrige artikel Efteruddannelse: Danmark kan komme styrket ud af krisen Efteruddannelse: Danmark kan komme styrket ud af krisen Næste artikel Færre børn til specialundervisning - men børns ret til hjælp skal respekteres