Færre børn til specialundervisning - men børns ret til hjælp skal respekteres

DEBAT: For mange børn får specialundervisning. Her er løsningerne, skriver SF's ordfører for specialundervisning, Pernille Frahm.

Af Pernille Frahm
SF's ordfører for specialundervisning

Hovedproblemet lige nu er, at vi har ganske mange børn, som ikke får den hjælp, de har brug for, og at de skal vente urimeligt længe, hvis de skal have hjælp. Danmarks Lærerforening påviser hvert år, at lærerne oplever, at der er børn i deres klasser, der har brug for hjælp uden at få det.

Kommunerne har ikke - siden kommunalreformen - kunnet give en fuldstændig redegørelse for situationen og udviklingen. De årlige rapporter fra de regionale udviklingsråd giver et ufuldstændigt billede.

Det næste problem er, at forudsætningen for at få ressourcer er, at et barn kommer igennem en udredning hos en psykolog. Her skal de helst have en diagnose, for så vil der blive udløst ret til ekstraundervisning. Ingen forældre ønsker deres barn stemplet med en diagnose, men kravene til et dokumenteret behov har betydet mere end hvert fjerde barn på et eller andet tidspunkt i skoleforløbet kommer bliver til en sag hos en psykolog.

Kravene i folkeskolen med test, fælles mål, Pisa-undersøgelser m.v. medfører snævrere rammer for undervisningen og dermed et snævrere normalitetsbegreb. De børn, der ikke lever op til kravene, oplever, at de udsættes for overgreb, og de reagerer - ofte udadrettet. Det er forældre eller lærere ofte ikke rustet til at tackle, og derfor beder de om hjælp. Det er ikke OK at kalde forældre og lærere, der beder om hjælp for hysteriske, som det næsten blev gjort i nyhederne i starten af denne uge.

Hvad skal der gøres?

1. Kommunerne skal leve op til folkeskolelovens §3 stk. 2, der giver børn ret til hjælp, hvis de ikke kan klare den almindelige undervisning i folkeskolen. Det kræver flere ressourcer.

2. Der skal kunne afsættes ressourcer til specialundervisning eller til særlig støtte i klassen også uden diagnoser.

3. Folkeskolen skal slippes fri for de meget snævre rammer, Bertel Haarder har pålagt dem. Vi skal lytte til erhvervslivet og de 34 borgmestre, der forleden krævede mere frihed til innovation og det enkelte barn i folkeskolen. Vi skal sætte børns trivsel i centrum for undervisningen, fordi trivsel er forudsætning for læring.

SF vil komme med et forslag om en følgegruppe, der skal følge situationen på specialundervisningen i folkeskolen med henblik på at sikre, at børn får den undervisning, de har krav på, og som kan komme med forslag til, hvordan vi ruster skolen og lærerne bedre til at inkludere flere børn i den normale undervisning.

Forrige artikel Held og lykke til Løkke og Hedegaard Held og lykke til Løkke og Hedegaard Næste artikel Gymnasieuddannelse til virkeligheden