Social- og sundhedsuddannelsernes mangfoldighed

DEBAT: Social- og sundhedsskolerne er ikke taberfabrikker, men derimod fyldt med engagerede og kompetente elever, skriver Inger Margrethe Jensen, formand for SOSU-Lederforeningen.

Af Inger Margrethe Jensen
Formand for SOSU-Lederforeningen

Forleden kunne man læse i Weekendavisen, at erhvervsskolerne er taberfabrikker. Social- og sundhedsskolerne er erhvervsskoler, men bestemt ikke taberfabrikker!

Social- og sundhedsskolerne er derimod fyldt med engagerede elever, der er stærke på en mangfoldighed af områder. Disse mangfoldige styrker er også nødvendige, for eleverne møder som færdiguddannede et stigende krav til kompetencer og evner i en social- og sundhedssektor, der er under konstant udvikling, og som står over for en lang række udfordringer i de kommende år.

Social- og sundhedsskoler kan sagtens løfte uddannelsesopgaven med at uddanne kvalificeret arbejdskraft, og her er netop mangfoldigheden i styrkeområderne en væsentlig løftestang. Mangfoldighed skal mødes med respekt og anerkendelse og bruges som en ressource.

Årelang erfaring med praksis
En elev, der kommer med en gymnasial baggrund skal anerkendes og godskrives for de ressourcer, det giver i forhold til uddannelsen. En elev med årelang praksiserfaring skal selvfølgelig anerkendes og godskrives for de ressourcer, som det giver i forhold til uddannelsen.

Her er muligheden for fleksible uddannelsesforløb med individuelle uddannelsesplaner en kæmpe styrke, og vi oplever, at når man gør mangfoldighed til en ressource, og man holder fokus på, at der i faglige fællesskaber kan skabes læring i forhold til individuelle mål, så kan klasser og hold i traditionel forstand, afløses af andre former for sociale læringsfællesskaber.

En måde at gøre op med billedet af erhvervsskolerne som taberfabrikker er at arbejde konstruktivt med differentiering i uddannelserne og ved at sikre, at uddannelserne ikke er blindgyder, men derimod giver de færdiguddannede rig mulighed for varieret beskæftigelse og videre uddannelsestilbud.

Glad for Bertel Haarder
Derfor er SOSU-Lederforeningen også glade for, at der med globaliseringsmidlerne sættes yderligere fokus på uddannelsesdifferentiering. Vi er også glade for undervisningsministerens udmeldinger om, at han er villig til at gøre det muligt at opnå almene studiekompetencer sideløbende med en social- og sundhedsuddannelse. Det vil give de elever, der ønsker det, mulighed for at holde døren åben til forskellige videreuddannelses- og karrieremuligheder.

Der er allerede udviklingsarbejde i gang på nogle social- og sundhedsskoler for at få skabt sådanne uddannelsesforløb, men hvis det skal blive en fuldgyldig succes, kræver det, at kommuner og regioner ser mulighederne i at tiltrække medarbejdere med ambitioner, som kan se alternative muligheder til på længere sigt, at bruge deres SOSU-kompetencer i andre sammenhænge end de traditionelle.

Hvis vi skal give social- og sundhedsuddannelserne et ekstra pift, også for de unge, så skal vi kunne pege på en mangfoldighed af muligheder for et arbejdsliv med karriereperspektiver, specialiseringsperspektiver - og bredde.

SOSU-eleverne bliver dygtige medarbejdere i kommuner og regioner - og mange andre steder i velfærdssamfundet - husk at anerkende dem for det.

Forrige artikel Så kom ungepakken Så kom ungepakken Næste artikel Kreativ kontrol?