DI fralægger sig praktikansvaret

DEBAT: Problemet med praktiktikpladsmangelen skal løses nu og her, og DI's forslag om at afskaffe skolepraktikken er netop ikke at tage noget ansvar for de tusindvis af unge, som mangler en plads, skriver LO-sekretær Ejner K. Holst.

Af Ejner K. Holst
LO-sekretær
8.000 unge mangler en praktikplads. I nyere tid har det ikke været nemt at få unge i gang med en erhvervsuddannelse. Industriens arbejdspladser råber op om, at de om få år vil mangle tusinder af kvalificerede medarbejdere.

Igennem de sidste par år har et bredt flertal i Folketinget, og regeringen sammen med DA og LO og andre aktører indenfor erhvervsuddannelserne været enige om, at det er nødvendigt, konstruktivt og ansvarligt at løse disse problemer.

DA og LO har sammen peget på en bred vifte af initiativer, der kan bidrage til dette. Kernen i disse løsninger er på den ene side at sætte alle sejl til for at skabe flest mulige ordinære praktikpladser og på den anden side sikre en skolepraktik af høj kvalitet, som et supplement, når konjunkturerne medførte problemer.

DI kaster håndklædet i ringen
På LO's høring d. 5. maj 2010 understregede både underdirektør i DA, Henrik Bach Mortensen, og LO-sekretær Ejner K. Holst i enighed, at både ordinære praktikpladser og skolepraktik med en høj kvalitet er et vigtigt elementer i en langsigtet løsning for erhvervsuddannelserne. I disse dage færdiggøres i enighed et forlig i globaliseringskredsen, der konkretiserer denne tankegang.

Men nu vælger DI at kaste håndklædet i ringen og lever hermed ikke op til deres medansvar for at løse samfundets og virksomhedernes problemer.

DI fremlagde sit bud på fremtiden i Altinget i sidste uge. Det indeholder følgende elementer:

  • Overladelse af uddannelsesansvaret til erhvervsskolerne ved at sætte dem til at sammenstykke praktikuddannelsen for en stor del af de unge.

  • Nedlæggelse af skolepraktikken og erstatning af denne med skattefinansierede, korte uddannelser uden væsentlig praktik.

  • Fjernelse af det økonomiske incitament til at skabe ordinære praktikpladser under krisen ved at nedlægge præmieringsordningen.

Selvom dette pakkes ind som et langsigtet bud på fremtiden, er bundlinjen, at DI ikke vil tage sin del af ansvaret for at sikre virksomhederne kvalificeret arbejdskraft og de unge en brugbar uddannelse.

Praktik er kernen i erhvervsuddannelserne
Men forslagene er uden bund i realiteterne:

  • De høje beskæftigelsesfrekvenser og den store mobilitet for den faglærte arbejdskraft bygger netop på, at kernen i uddannelserne er, at eleverne er ansatte på en virksomhed og ikke skoleelever i erhvervspraktik.

  • Der er ikke noget der tyder på, at arbejdsmarkedet i fremtiden vil efterspørge unge med korte, skolebaserede uddannelser uden væsentlig praktisk tilknytning og erfaring.

  • Det er fortsat nødvendigt, at de, der svigter uddannelsesforpligtelsen, betaler til dem, der påtager sig dette ansvar.

Regeringen har lagt en samlet indsats frem, som bakkes op af et bredt flertal i Folketinget. Udgangspunktet er, at arbejdet for at skabe flere ordinære praktikpladser skal fortsættes. Indsatsen sætter også ekstra skub på arbejdet med at løfte kvaliteten i skolepraktikken, så den bliver et attraktivt alternativ for de unge, der ikke får en praktikplads. Det er nødvendige tiltag, der tager udgangspunkt i at løse de problemer, samfundet står overfor.

Problemerne skal løses nu
Når vi har løst disse problemer, er vi i LO som altid villige til at diskutere, hvad der skal til på længere sigt, og om der er andre måder at gribe uddannelserne an på.

Men lige nu må vi sige til DI: Tag arbejdshandskerne på - udvis rettidig omhu - og vær med til at løse de problemer, vi står overfor nu og her!

Det er bydende nødvendigt, at der skaffes endnu flere ordinære praktikpladser også indenfor industriens område, samt at der sikres en ansvarlig kvalitetsudvikling af skolepraktikken. Det er dét der sikrer de unge en mulighed for er fremtid med beskæftigelse, og det er dét, der sikrer at også industrien kan få den fornødne faglærte arbejdskraft, der sikrer, at Danmark fortsat kan være et produktionsland.

Forrige artikel Start med partnerskab om specialundervisning Start med partnerskab om specialundervisning Næste artikel Sundhedsprofessionerne bliver overset Sundhedsprofessionerne bliver overset