R i København: Regeringen skal give grønt lys til roadpricing

DEBAT: Københavns klimamål gør det nødvendigt, at regeringen lader kommunen bruge roadpricing, som er det grønneste og stærkeste værktøj til at regulere trafik, trængsel og renere luft, skriver Mette Annelie Rasmussen (R).

Af Mette Annelie Rasmussen (R)
Teknik- og miljøordfører og medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune

Det skal være grønnere at være københavner.

Det er en hel grundlæggende forudsætning for udviklingen af fremtidens København. Og vi har travlt. For københavnerne siger klart, hvad ønsket er: Byen skal være grønnere.

Det er i dag, at vi skaber morgendagens København, og kun gennem grønt, politisk mod og viljen til at sætte klimaet først, kan vi gøre København til verdens grønneste by.

Det proklameres ofte, at København allerede er én af verdens grønneste byer, og at vi allerede er nået langt af vejen med den grønne omstilling.

Men sandheden er den, at virkeligheden ser anderledes ud. Ja, vi er i gang, og ja, vi har allerede reduceret CO2, men vi er langt fra i mål. Vi har lovet københavnerne, at vores by skal være CO2-neutral i 2025, og det kræver et grønt gearskifte.

Manko på 430.000 tons CO2
Selvom vi på Rådhuset lige har vedtaget den tredje og sidste køreplan, der skulle bringe os i mål med Københavns CO2-neutralitetsmål, så kan vi allerede nu se, at selvom vi indfrier alle 47 initiativer fordelt på fire spor for perioden 2021 til 2025 i køreplanen, udestår der en manko på 430.000 tons CO2.

Dem skal vi finde, handle og tage et opgør med klimanøleriet og hockeystavsmentaliteten, hvor den grønne omstilling udskydes til sidste øjeblik i håbet om, at ny teknologi redder os på målstregen.

Vi skal naturligvis udvikle og fremme brug af ny klimateknologi som CO2-fangst og Power-to-X, men det må ikke blive en sovepude for klimahandling.

Vi skal bruge de teknologier og politiske håndtag, som, vi ved, virker, for der er så meget vundet ved at sætte ind med tiltag, der reducerer CO2, frigør plads til grønne og rekreative byrum og fremmer københavnernes sundhed.  

Det er derfor i denne valgperiode, at vi skal sætte os om forhandlingsbordet og rykke fremtidens København i en grønnere retning.

Grønnere omstilling af transporten og trafikken
Det kræver, at vi sætter klimaet først – også når det kommer til byens transport.

Det går for langsomt med at reducere CO2-udledningerne fra den københavnske trafik og transport. Alt for mange københavnere vælger stadig den sorte bil til, og vi skal gøre det nemmere at gå grønt, når man skal transportere sig rundt i byen.

Derfor er det også nu, at vi skal hive de grønne visioner frem og vise det politiske mod til at hæve barren. Det indbefatter, at vi skal stramme vores miljø- og emissionszoner, omlægge en tredjedel af Københavns vejareal til grøn natur og fremme cykelinfrastruktur, hæve antallet af elbilparkeringspladser, gøre det dyrere at parkere sorte biler i byen, styrke de grønne delebilsordninger, fremme grønne taxaer, og ikke mindst skal regeringen give os mulighed for at bruge det grønneste og stærkeste værktøj til at regulere trafik, trængsel og renere luft: Roadpricing, der også inkluderer personbiler, så vi sikrer, at forureneren betaler. Svigter Christiansborg her, ser det sort ud for Københavns klimaregnskab, den grønne mobilitet og københavnernes sundhed.

Grønnere at være virksomhed i København
I fremtidens København skal det netop være forureneren, der betaler. Det skal være billigere at være grøn og dyrere at være sort.

Vi kan gøre København til byen, som hele verdens grønne virksomheder og iværksættere kommer til for at skabe grønne jobs.

Det kræver, at vi giver det københavnske erhvervsliv de grønneste muligheder og rammer. Derfor skal vi i København give økonomiske incitamenter for byens virksomheder til at energieffektivisere og omlægge deres forretningsmodeller til at være grønnere og cirkulær.

Først og fremmest har København brug for en grøn afgiftsreform, og i fremtidens København skal byens virksomheder betale dækningsafgift, efter hvor meget CO2 virksomheden udleder.

Vi skal altså give byens erhvervsliv incitament til at gå grønt. Samme muligheder for at energieffektivisere skal vi give alle københavnere, her skal stilles den nødvendige viden til rådighed, så det bliver lettere, grønnere og billigere at være københavner, når det kommer til energiforbruget.

Som by var vi først i verden med en CO2-neutralitetsmålsætning. Nu skal vi gøre to ting på en gang: Levere på vores løfter og samtidig hæve barren frem mod en reel nuludledning for klimaudfordringen, som er blevet større, som tiden er gået.

Det kan vi kun, hvis vi tør, og hvis vi får de rigtige redskaber – kun sådan bliver det for alvor grønnere at være københavner.

Forrige artikel BL: Christiansborg kan ikke takke sig selv for færre ghettoer BL: Christiansborg kan ikke takke sig selv for færre ghettoer Næste artikel V-borgmester om ny nattelivsplan: Jeg frygter, at erhvervslivet bliver kørt over V-borgmester om ny nattelivsplan: Jeg frygter, at erhvervslivet bliver kørt over