Med "makeover" og "policy" har Mette Frederiksen stabiliseret sit parti i valgkampen

Strategien for S har været at ændre Mette Frederiksens image fra "Lev med det"-Mette til overskuds-Mette. Det mener to tidligere politiske rådgivere, der peger på Socialdemokratiets velførte kampagne som årsag til, at S har stabiliseret sig i målingerne, mens blå blok har været på deroute.

Det blev udråbt til at være den værst tænkelige timing for statsminister Mette Frederiksen (S) at udskrive valg omkring folketingets åbning. 

Men trods dårlige startprognoser ligger Socialdemokratiet efter knap fire ugers valgkamp stabilt i meningsmålingerne. 

I månederne op til valgudskrivelsen lå opbakningen til Socialdemokratiet lavere end valgresultatet i 2019. Partiet stod kun til lidt over 23 procent af stemmerne, hvilket ville være det dårligste resultat i 100 år. Den svindende opbakning kom, efter at partiet i løbet af coronakrisen stod til at nappe helt op mod 34 procent af stemmerne.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Men allerede i første uge af valgkampen viste målingerne, at Socialdemokratiet tilsyneladende havde genvundet den tabte opbakning blandt vælgerne, og nu igen lå lige omkring 2019 resultatet. Siden har partiet formået at holde sig stabilt i målingerne, og det er af flere kommentatorer blevet udråbt som en succes.

Samtidig har Mette Frederiksen også været vælgernes foretrukne statsministerkandidat gennem hele valgkampen frem for Jakob Ellemann-Jensen (V) og Søren Pape Poulsen (K).

Dermed har historien om Socialdemokratiet i valgkampen forandret sig, og en valgsejr er ikke helt uden for rækkevidde trods Moderaternes store succes og mandattab i rød blok.

Så hvilken strategi er Socialdemokratiet lykkedes med gennem sin kampagne? Altinget har spurgt to tidligere politiske rådgivere.

De er enige om målet for Mette Frederiksens kampagne, men mener, vejen derhen har været forskellig.

{{toplink}}

Overskuds-Mette

Det har været det overordnede mål for Socialdemokratiets kampagnefolk at fjerne fokus fra slette-Mette, mink og magtfuldkommenhed.

Det mener Andreas Thyrring, der kalder det negative narrativ om Mette Frederiksen for “Socialdemokratiets største angrebsflanke.” Han er partner i rådgivnings-bureauet Ulveman & Børsting og tidligere én af de politiske rådgiver for Venstres formænd Lars Løkke Rasmussen og Jakob Ellemann-Jensen. 

Sune Steffen Hansens analyse peger i samme retning. Han er partner i PR-bureauet Rud Pedersen, vært på den politiske podcast Pollster og forhenværende rådgiver for Socialdemokratiet.

“Forud for valgudskrivelsen fyldte diskussionen om Mette Frederiksens magtarrogance, minkkommissionen og Barbara Berthelsen meget. Derfor var regeringspartiet formentlig bekymret for, om det ville overskygge de politiske budskaber,” siger Sune Steffen Hansen.

Men midlet til målet er de tidligere politiske rådgivere ikke enige om. Hvor Sune Steffen Hansen mener, at Socialdemokratiet har fokuseret på at præsentere ”policy”, og i høj grad er lykkedes med at diskutere politik i stedet for Mettes person, siger Andreas Thyrring, at kampagnestrategien primært har kørt på at markedsføre “makeoveren” af Mette Frederiksen.  

“Socialdemokratiet har indset, at Mette Frederiksens udtryk – den meget alvorlige, egenrådige, magtfuldkomne “lev med det"-attitude – ikke dur. Men hun er deres aktiv og den, der skal køre sejren hjem for dem, så de har været nødt til at korrigere det udtryk. De har lavet en makeover, der går ud på, at hun skal være glad, samarbejdsvillig og overskudsagtig.”

Netop dén strategi ser Andreas Thyrring ved flere lejligheder. I partilederdebatterne omfavner hun de opponerende statsministerkandidaters udspil om frit valg eller skattelettelser og siger, at hun er enig i analysen og åben for at diskutere det. Hun “elsker dem ihjel,” lyder analysen fra den tidligere V-strateg.

Andreas Thyrring ser ligeledes en ny profilering af Mette Frederiksen på sociale medier, hvor hun fremstår smilende og imødekommende.

De illoyale vælgere

For blot et par måneder siden så Inger Støjbergs nye parti Danmarksdemokraterne ud til at stjæle knap 50.000 vælgere fra Socialdemokratiet. Netop de vælger, der ligger mellem Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne og Socialdemokratiet, kan afgøre, om flertallet falder til højre eller venstre. 

Derfor har Socialdemokratiets kampagne været henvendt mod de midtervælgere. Det er både Sune Steffen Hansen og Andreas Thyrring enige om.

Sune Steffen Hansen kalder strategien en “klassisk socialdemokratisk vinderstrategi”.

“Den strategi går på at mobilisere de grupper, der er mest illoyale - pensionister, ufaglærte, faglærte, arbejdere i landområderne - ved at levere politik, som imødekommer de emner, de er optaget af. Tryghed, det nære og velfærdspolitik er vigtigt for de vælgere.”

Gennem valgkampen har Socialdemokratiet også givet forskellige politiske udmeldinger om en inflationspakke, akutpakke til sundhedsvæsenet og et løn-udspil til de offentlige ansatte.

Dog er mange af Socialdemokratiets politiske udspil blevet præsenteret før valgudskrivelsen. Således inviterede S-regeringen i august og september pressen til en række pressemøder om blandt andet regeringens 2030-plan, en tiårsplan for psykiatrien, Danmark kan mere 3, en vinterpakke og kriminalitetsudspil.

Fejlslagen blå strategi

Spørgsmålet er dog, om opbakningen blandt vælgerne udelukkende er et resultat af Socialdemokratiets formåen, eller om det snarere skal læses som et udtryk for et fravalg af de blå partier.

Blå bloks “brølere” ved blandt andet pressemødet om tidligere FE-chef Lars Findsens bogudgivelse har hjulpet Socialdemokratiet godt på vej, mener Andreas Thyrring. Deres angrebsspil har ikke været skarpt nok, og det er ikke lykkedes dem at rejse tilstrækkelig debat om Mette Frederiksens troværdighed.

“Man må sige, at der ikke viste sig at være den energi i mink, SMS'er og Barbara Berthelsen, som blå blok havde håbet på. Det er meget svært at vinde en valgkamp på at tale sin modstander ned omkring nogle ting fra fortiden. Den del af deres strategi er ikke lykkedes.”

Højrefløjen har forsøgt at tage rampelyset med flere pressemøder og politiske udspil. Venstre har holdt fem til seks pressemøder om blandt andet salget af Ørstad og frit valg i ældreplejen og sundhedsvæsenet. Til sammenligning har Socialdemokratiet kun afholdt ét pressemøde i valgkampen med et nyt lønudspil til offentlige ansatte, som stjal overskrifterne i den forgangne uge.

Det viser to fundamentalt forskellige strategier, mener Andreas Thyrring.

“Hvor Socialdemokratiet har kørt en mere styret kampagne, er blå blok blevet eksponeret for journalisternes spørgsmål og kritik, og det har gjort dem sårbare, når de har forsøgt at løbe med opmærksomheden med nye politiske udspil.”

Han peger på Lars Findsens bogudgivelse som den eneste vejsidebombe for Socialdemokratiet under valgkampen. Den fik de afmonteret hurtigt ved at tilslutte sig forslag om kommissioner og undersøgelser efter valget, mener han. 

“Derudover synes jeg faktisk ikke, noget er kikset for dem for at være helt ærlig.”

,

Forrige artikel Blå partier vil rulle centralt rødt natur-tiltag tilbage, hvis magten skifter Blå partier vil rulle centralt rødt natur-tiltag tilbage, hvis magten skifter Næste artikel Sådan står partierne inden valgdagen: Løkke er kongemager, LA står til markant fremgang, og Alternativet er tæt på Folketinget Sådan står partierne inden valgdagen: Løkke er kongemager, LA står til markant fremgang, og Alternativet er tæt på Folketinget