Det danske vindmølleeventyr kan være foregået i strid med centrale miljøregler

Opstillingen af danske havvindmøller kan være foregået i strid med EU’s miljøregler, som også olie- og gasjagten har været det. Det vurderer flere førende eksperter, der nu kalder på en undersøgelse. Der har ikke været samme praksis, påpeger Energistyrelsen.  

Danske havvindmølleparker kan være sat op i strid med et centralt miljøregelsæt, der er til for at beskytte naturen.

Det vurderer flere førende eksperter i energi- og miljøret nu over for Altinget.

Advarslen kommer efter, at Kammeradvokaten har konkluderet, at den danske stat i 34 år har begået fejl i forbindelse med miljøvurderingerne af den danske olie- og gasjagt i Nordsøen og Østersøen.

”Vi kan ikke vide det med sikkerhed, men det kan udmærket være, at det samme er sket med vindmøllerne. Det er samme myndighed, så vi må næsten gå ud fra, at praksissen for olie og gas også har været gældende for havvind,” siger professor i energi- og forsyningsret ved Syddansk Universitet Bent Ole Gram Mortensen.

Fejlen består i, at Energistyrelsen ikke har foretaget de nødvendige miljøkonsekvensvurderinger – de såkaldte VVM-undersøgelser – af de konkrete projekter, men i stedet lavet mere generelle undersøgelser af, hvordan projekterne potentielt kunne ende med at se ud.

Ifølge to nye undersøgelser fra Kammeradvokaten er denne praksis i strid med EU’s VVM-direktiv. Men den behøver ifølge eksperterne ikke kun at have været isoleret til olie- og gasudvindingen.

”Ufatteligt mange andre projekter er ligeledes blevet vedtaget i modstrid med VVM-direktivet, fordi Miljøministeriet misforstod direktivet frem til 2017,” siger Peter Pagh, der er professor i EU- og miljøret ved Københavns Universitet, og fortsætter:

”Der er for eksempel en del afgørelser, der indikerer, at den samme praksis har været gældende for vindmølleparkerne.”

{{toplink}} 

Almindelig praksis

En af de omtalte afgørelser omhandler etableringen af havvindmølleparken Vesterhav Syd, som det svenske energiselskab Vattenfall står bag.

Vindmølleparken blev endeligt indviet tidligere i denne måned, men har været adskillige år undervejs. Det skyldtes især, at Energiklagenævnet i december 2018 besluttede at ophæve etableringstilladelsen, fordi VVM-redegørelsen netop havde karakter af en ukonkret ”ramme-VVM”.

”Der kan være stor risiko for, at de havvindmølleparker, der er etableret før Vesterhav Syd, også er opstillet ved hjælp af ramme-VVM’er, fordi det var almindelig praksis indtil da,” siger Kenneth Løvenskjold Andreasen, der er ekstern lektor i klima- og energiret på Syddansk Universitet.

”Hvis det er tilfældet, kan de efter min vurdering potentielt udgøre en lige stor eller måske en større miljøtrussel end olie- og gasplatformene, fordi de ligger tættere på land og derfor også kan være tættere på andre beskyttede naturområder,” tilføjer han.

Bør undersøges

Kenneth Løvenskjold Andreasen mener derfor også, at det kan give god mening at få lavet en undersøgelse af statens praksis for miljøvurderinger af havvindmølleparker.

”Der foregår for tiden også en debat om muligheden for at forlænge levetiden eller gennemføre en repowering af de eksisterende havvindmølleparker. I så fald vil det være relevant at bede Kammeradvokaten om at undersøge, om de også er sat op på et fejlagtigt grundlag, og hvilke konsekvenser dette vil medføre,” siger lektoren i klima- og energiret.

Professor Bent Ole Gram Mortensen mener i høj grad også, at det er værd at undersøge.

”Vi ved det i bund og grund ikke, før vi kigger i de enkelte miljøtilladelser. Det kunne man få Kammeradvokaten til, eller styrelsen kunne bede nogle interne jurister hjælpe med at se på, hvad man har gjort, og hvad man så gør fremadrettet. Hvis der er sket skade på naturen, som ikke er blevet oplyst, bør man få undersøgt det i en fart,” siger han.

Miljøorganisationen Greenpeace har kaldt sagen om fejlene i olie- og gasjagten for ”dybt beklagelige” og argumenteret for, at politikerne bør benytte anledningen til at udfase produktionen.

Her mener man også, at det giver ”rigtig god mening” at undersøge havvindmølleparkerne.

”En VVM-redegørelse skal danne et oplyst grundlag for en beslutning. Vi mener, at der er gode steder at opføre vedvarende energi, men vi mener også, at der er dårlige steder, og vi skal finde de steder, hvor det giver bedst mening for naturen og miljøet,” siger kampagnechef Sune Scheller.

Hvis der er blevet begået fejl, mener I så også, at produktionen af havvind skal indstilles?

"Nu har havvind ikke den samme klimamæssige udfordring, som olie og gas har, hvilket er den overordnede årsag til, at vi mener, at man bør se på, om man kan trække tilladelserne tilbage. Men hvis der står havvindmølleparker, som vil fortsætte med at udøve skade af graverende art på natur og miljø, må vi helt klart se på det,” siger han.

{{toplink}}

Styrelse: Ikke samme praksis

Energistyrelsen har ikke haft mulighed for at stille op til interview, men i en skriftlig kommentar oplyser styrelsen, at det er dens vurdering, at der ”ikke har været tale om samme VVM-praksis for havvindmølleparkerne som på olie- og gasfelterne”.

”Rammemiljøvurderingerne for olie- og gasfelterne har været langt mere overordnede og ukonkrete i forhold til de konkrete anlægsaktiviteter end tilfældet har været for miljøvurderinger af havvindmølleparkerne,” skriver styrelsen.

Konkret har der været benyttet en såkaldt ”worst case-tilgang” i miljøvurderingerne af vindmølleparkerne, så der blandt andet er blevet taget højde for flere forskellige størrelser vindmøller og antallet af dem, lyder det.

”Det har herefter været et krav fra Energistyrelsens side, at effekten fra vindmøllerne ikke har oversteget de påvirkninger, der har været grundlaget for miljøvurderingen. Der har således været foretaget de påkrævede vurderinger af påvirkningen af Natura 2000-områder og bilag IV-arter for alle projekter, herunder projekter hvor der har været anvendt rammemiljøvurdering,” skriver styrelsen.

Styrelsens beskrivelse af metoden for havvindmølleparkerne matcher Energiklagenævnets beskrivelse fra 2018 af den konkrete VVM-redegørelse for Vesterhav Syd, der ifølge nævnet netop vurderede miljøkonsekvenserne ”ud fra en vurdering af de værst tænkelige påvirkninger inden for en teknisk ramme”.

Men dette var altså stadig i strid med reglerne, konkluderede nævnet.

”VVM-redegørelsens beskrivelse af rammeprojektets indvirkninger på det omgivende miljø opfylder ikke forpligtelsen til at vurdere det konkrete projekt”, lød det i afgørelsen.

Energistyrelsen har i forlængelse af Kammeradvokatens rapporter meddelt Folketinget, at man nu vil få foretaget en miljøundersøgelse af, om den ulovlige praksis for olie- og gasjagten har ført til skade på naturen.

En lignende undersøgelse af vindmølleparkernes mulige konsekvenser er dog ”ikke relevant”, oplyser styrelsen nu i det skriftlige svar.

Her henvises der igen til, at der er blevet foretaget de nødvendige vurderinger efter habitatdirektivet af Natura 2000-områder og bilag IV-arter ved havvindsprojekterne.  

{{toplink}}

Forrige artikel Mette Frederiksen lover milliarder til verdens fattigste Mette Frederiksen lover milliarder til verdens fattigste