Lektor: Det fejlede for nu – men dobbeltmandater i S kan blive til virkelighed inden valget

Med en snæver sejr er det stadig forbudt for S-politikere at være både kommunal- og folketingspolitikere. Det ville ellers give dem en fordel til kommunalvalget, skriver Flemming Juul Christiansen.

På Socialdemokratiets kongres sidste weekend foreslog partiledelsen at tillade dets medlemmer at være medlemmer af Folketinget og et byråd samtidig, og det har ellers været forbudt siden 1973, dengang spøgefuldt omtalt som Lex Erhard efter Gladsaxes legendariske borgmester, der hed Jacobsen til efternavn og siden stiftede CD.

Forslaget opnåede flertal, men ikke stort nok til at ændre partiets love, så forslaget faldt.

Alligevel er det relevant at vurdere fordele og ulemper ved dobbeltmandater, såvel for partierne selv som for vores demokrati.

Den ene på bekostning af den anden

I Danmark er det op til partierne selv, om de vil tillade deres kandidater at stille op til Folketinget og kommunalbestyrelser samtidig.

Der har gået en skillelinje mellem borgerlige og liberale partier, inklusive Radikale Venstre, som tillader dobbeltmandater, og socialistiske partier, som forbyder dem.

Det ligger i forlængelse af de borgerlige partiers ideologi at overlade det til vælgerne at afgøre, uanset hvad kandidaten i øvrigt passer af valgte hverv eller af privat erhverv. Hvorimod de socialistiske og socialdemokratiske partier opfatter sine kandidater som nogle, der løfter en opgave for et partifællesskab.

Undersøgelser af byrådsmedlemmers arbejdsforbrug viser, at det tager op mod 20 timer om ugen i gennemsnit at passe hvervet, hvilket ligger højere end tidligere. Og at folketingsmedlemmers gennemsnitlige tidsforbrug ligger over 50 timer.

Tilsammen giver det omtrent 70 timer om ugen, hvilket nærmer sig kapaciteten for det fysisk mulige, medmindre der reelt bruges mindre tid på mindst den ene af posterne. Ved at stemme på et folketingsmedlem til byrådet risikerer vælgerne dermed at få mindre arbejdskraft for stemmen.

Hvis en sådan politikertype bliver udbredt, kan det også skabe en fornemmelse af professionaliserede politikere, som udgør en afsondret stand i samfundet.

{{toplink}}

Men netop Socialdemokratiet har mindre brug for arbejdskraften end andre partier. Det er det eneste parti med medlemmer af alle danske byråd, hvor det de fleste steder har grupper med flere eller mange medlemmer, som kan løfte i stedet.

Et folketingsmedlem kan have gode forbindelser til relevante beslutningsniveauer, og arbejdet i et byråd kan give folketingsmedlemmet nogle indsigter om effekterne af den statslige lovgivning, som de selv er med til at beslutte.

Kan modvirke vælgervandring

Ligesom i de andre gamle partier (Venstre, Konservative Folkeparti og Radikale Venstre) stemmer mange socialdemokratiske vælgere personligt – især til kommunalbestyrelserne. Og ikke kun på borgmesterkandidaten.

Sammenlignet med nyere partier – og de andre partier på venstrefløjen – vil det kunne give Socialdemokratiet en relativ fordel til kommunalvalg, at folketingsmedlemmer, som er kendte i forvejen, vil kunne trække stemmer til partiet, som det ikke ellers ville kunne få.

Partiledelsen repræsenteret ved næstformand Marie Stærke (S), som også er borgmester i Køge, lagde ikke skjul på, at det også var et motiv.

Derved vil partiet kunne forsøge at imødegå en vandring til ikke mindst SF ved kommunalvalget i 2025, hvor partiet som siddende regeringsparti risikerer at opnå tilbagegang på samme måde, som vi så det ved Europaparlamentsvalget i juni 2024.

Ved seneste kommunalvalg i 2021 gik Socialdemokratiet også tilbage, men formåede at fastholde de fleste af sine borgmesterposter.

Kan ske alligevel

Formålet med at tillade dobbeltmandater synes mest at handle om at tillade folketingsmedlemmer at blive byrådsmedlemmer. Folketingsmedlemmer bliver i vore dage ofte valgt første gang i en ung alder, og de opnår at blive kendte.

Tidligere var bevægelsen snarere omvendt, at visse byrådsmedlemmer efter nogle år opnåede at blive medlemmer af Folketinget. Nogle af dem har så valgt at holde i deres medlemskab af byrådet, hvor mandatet måske også er mere sikkert end i Folketinget.

Blandt de borgerlige partier er det nu ikke sådan, at dobbeltmandater er meget udbredt. Dansk Folkeparti har haft forholdsvis mange, hvilket kan hænge sammen med en tynd partiorganisation på lokalt niveau. Vi vil måske se det samme med Danmarksdemokraterne.

Det er som nævnt ikke tilfældet for Socialdemokratiet på trods af langt færre partimedlemmer end før. Omvendt har dobbeltmandater ikke fungeret som en "mirakelkur" for de øvrige borgerlige partier. En del udøvere af dobbeltmandater opgiver det ene mandat hen ad vejen.

Nu faldt forslaget i Socialdemokratiet, men da der trods alt var flertal for forslaget, og da forslaget kan forventes at gavne partiets chancer ved kommende valg, kan det bestemt ikke udelukkes, at det kommer op igen.

{{toplink}}

Forrige artikel Professor: Sygehusene drukner i raske patienter. Det problem løser sundhedsreformen ikke Professor: Sygehusene drukner i raske patienter. Det problem løser sundhedsreformen ikke