VUC: Adgangskrav til erhvervsuddannelser har konsekvenser

DEBAT: Efter at adgangskrav er blevet indført med erhvervsskolereformen, står VUC med en stor opgave foran sig, når centrene skal kvalificere de afviste ansøgere til erhvervsuddannelser. Svend Madsen, der er forstander for VUC&hf Nordjylland, mener ikke, at denne opgave er realistisk.

Af Svend Madsen
Forstander for VUC&hf Nordjylland

Helt oprigtigt tillykke til erhvervsskolerne med den succes, som de oplever efter ikrafttrædelsen af erhvervsskolereformen! Det er – som bl.a. Mattias Tesfaye giver udtryk for i artiklen ”Adgangskrav bremser frafald på erhvervsskolerne” - Altinget: uddannelse den 21. oktober – helt nødvendigt.

Imidlertid er der en konsekvens af reformen, som koblet med besparelserne i forbindelse med omprioriteringsbidraget er mildest talt bekymrende.

Som der står i artiklen, har erhvervsskolerne efter erhvervsskolereformens indførelse oplevet et meget markant fald i frafald, så procenten er styrtdykket til 3,2 pct. ifølge erhvervsskolernes egen undersøgelse. Ligeledes bliver Mattias Tesfaye citeret for at sige følgende, og som giver god logik i forhold til at få eleverne kvalificeret gennem en erhvervsuddannelse: ”Det har alt andet lige sorteret en masse useriøse fra og hævet kvalitetsniveauet. Det er jo ikke, fordi vi elsker at smække døren i for nogen. Men det er det her, der skulle til for at få vendt bøtten – og det er det, der er ved at ske nu.”

Godt så, men hvad med de afviste?

Skal VUC løfte opgaven? 
Indtil i dag har det ikke mindst været erhvervsskolerne og VUC, som har haft ansvaret for at få de ”useriøse” gjort klar til en uddannelseskarriere.

Jeg kan sige for VUC’s vedkommende, at det er en helt central del af vores dna at tage opgaven på os: At skabe et socialt, personligt og fagligt afsæt for den enkelte, for at han eller hun kan komme videre derfra, hvor de nu engang står. Dette er utvivlsomt også grunden til, at politikerne har ønsket at give VUC som almen kompetencegivende voksen- og ungdomsuddannelse en central rolle i forbindelse med erhvervsskolereformens indgang til ikke mindst grundforløb 2.

VUC hverken kan eller vil ændre vores dna, men igen: Hvad med de mange flere afviste (jf. artiklen), som nu kommer til os for at blive hjulpet til at skabe et realistisk afsæt for at få sig en uddannelse?

Vi kan i VUC meget, og vi gør det godt og kvalificeret. Men det hænger altså slet ikke sammen for mig, at VUC skal løfte denne både for den enkelte og for samfundet næsten eksistentielle opgave – når det skal ske for reducerede ressourcer.

Kan ikke smække døren i
VUC vil ikke, og kan ikke tillade sig at smække døren i. Det er præcis vores uddannelsespolitiske opgave at få gjort uddannelsesparat og at løfte til videre uddannelse. Men de, der skal løftes mest (modenhedsmæssigt, sårbarhedsmæssigt, værdimæssigt), får det alt andet lige meget svært, fordi VUC nu vil have mindre at gøre godt med til denne del af opgaven.

Som for de øvrige uddannelsesinstitutioners vedkommende kommer VUC til at prioritere, og vi skal trods alt først og fremmest uddanne.

Kære politikere. Jeg er alvorligt bekymret for, at vi er i færd med at tabe et vigtigt potentiale på gulvet.

Forrige artikel Finanslov-kritik: Besparelser presser trængte handelsskoler Finanslov-kritik: Besparelser presser trængte handelsskoler Næste artikel VUC-lederne: Vi er klar til at løfte nye opgaver VUC-lederne: Vi er klar til at løfte nye opgaver